Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: BKV/Horváth Bence

Átadják a 3-as metró déli szakaszát, de maradtak még feladatok

Átadják a Nagyvárad tér és a Határ út közötti szakaszt, így csütörtök délutántól két hétig a teljes vonalon járnak a szerelvények, de nem állnak meg mindenhol. A 3-as metró déli szakasza jelentősen megújult a most elvégzett rekonstrukció után, biztonságosabb és kényelmesebb lesz az utasok számára - mondta az InfoRádiónak a Metróért Egyesület elnöke, hozzátéve, hogy egyes rendszerek még nem készültek el. Következne a középső szakasz felújítása - de még nincs megállapodás a plusz költségekről.

Az M3-as metró déli szakaszán 2019 áprilisában kezdődtek el a vonalfelújítási munkák. A teljes rekonstrukció érintette az állomásokon kívüli tereket, a vágányokat, a vasúti, a biztonsági és a szellőzőberendezéseket, a gépészeti rendszert és az utastájékoztatási elemeket is. A Határ út, Pöttyös utca, Ecseri út és Népliget állomás letisztult és modern látványvilágot kapott, a megállók kényelmesebbek, biztonságosabbak és a LED-es megvilágításuknak köszönhetően nemcsak világosabbak, de energiatakarékosabbak is lettek.

"Az állomási berendezések a liftek kivételével elkészültek, megtörténtek az üzemi próbák is, átadható állapotban vannak az állomások. Ugyanakkor fontos hiányosság (bár az utasforgalmat magát nem érinti), hogy Kőbánya-Kispesten az úgynevezett automata kihúzó vágányokon az automatikus vonatvezető rendszer nem működik, mert még nem telepítették a programszőnyeget" – mondta az InfoRádióban Bíró Endre. A Metróért Egyesület elnöke hozzátette: ezért egyelőre nem automatika szabályozza itt a szerelvények közlekedését, hanem csökkentett sebességgel kézi vezetéssel haladnak, a hatósági engedélynek megfelelően. Ám mindez balesetveszélyt hordoz magában, és is hozzájárulhatott – egy járművezetői hiba mellett – a múlt szombati balesethez, véli Bíró Endre. (A próbaüzemi területen belerohant a sínvégi ütközőbakba egy szerelvény, és gyakorlatilag totálkárosra tört - a szerk.)

Forrás: BKV, Horváth Bence
Forrás: BKV, Horváth Bence

A pálya megújítása már igencsak szükséges volt, bizonyos szakaszokon szinte "az anyaföldtől" kellett újjáépíteni. Fontosnak tartja az egyesület a biztonsági és tűzvédelmi rendszerek modernizálását, valamint az állomások esztétikai állapotának jelentős javulását is.

Folytatás a déli szakaszon

Felhívta a figyelmet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV Zrt. is, hogy november 6-ig a metró a teljes vonalon végighalad ugyan, de a már lezárt

Arany János utca, a Ferenciek tere, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomáson a továbbiakban sem áll meg.

Ezeket az állomásokat változatlanul a felszíni járatokkal, illetve a Népliget és a Kálvin tér között közlekedő M30-as állomáspótló busszal lehet elérni.

Megmaradnak a déli szakaszon az alternatív eljutási lehetőségeket biztosító buszjáratok, vagyis az átadás után is jár a Boráros tér felé a 223M, a Nagyvárad tér felé a 254M, a Határ úti metróállomás felé a 194M és az Örs vezér tere felé a 161E autóbusz.

A 200E autóbusszal - ahogy a metrófelújítás előtt is - napközben ismét Kőbánya-Kispestig, éjszaka pedig a Határ útig lehet utazni.

Folytatódnak még a munkák is a déli szakaszon, ugyanis 2021 végéig történik csak meg a teljes körű akadálymentesítés. A Határ út és Népliget állomáson már beépítették a felvonókat, a Pöttyös utcai és az Ecseri úti állomáson egyelőre az előkészítő munkálatoknál tartanak.

Kihívást jelentő feladatok

November 7-től, szombattól a tervek szerint a középső, Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti, legbonyolultabbnak számító vonalszakasszal folytatódik a rekonstrukció. Egyrészt itt több állomásról, nagyobb távolságról van szó, mint a korábbiakban, emlékeztetett az InfoRádióban a Metróért Egyesület elnöke, másrészt

a mozgólépcsők teljes cseréje, a Magyarországon még ismeretlen ferde liftek beépítése, valamint a szellőzőberendezések kialakítása is komoly technikai megoldásokat követel meg

a 20 méteres vagy azt meghaladó alagútmélység miatt. Ez továbbá a legrégebbi és a leginkább elhasználódott pályaszakasz, ami szintén kihívást fog jelenteni.

Mindezek mellett fontos, hogy már hónapok óta végzik az alagútszigetelési munkákat.

Miért "a tervek szerint"?

November 9-től tehát a 3-as metró Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig jár majd.

A felújítás alá kerülő középső szakaszra 2019 novemberében írták alá a kivitelezési szerződést, amelynek nettó értéke 90,9 milliárd forint, a kivitelező a Swietelsky Építő Kft., 2022 végére kell elkészülni vele. Az Arany János utca és a Ferenciek tere, majd pedig a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák metróállomásokon már idén tavasz, illetve nyár óta zajlanak a munkálatok, ugyanakkor az M3-as vonal teljes alagúti rekonstrukcióját mintegy 50 milliárd forintból végző Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nél plusz költségigény merült fel.

A cég számos jogcímen 18,4 milliárd forintot követel a BKV-tól a hátralévő munkák elvégzéséért. Az utóbbi a követelésből mindössze 8,2 milliárdot ismer el. A felek tavasz óta egyezkednek a plusz pénzről, de előrelépés nem történt.

A Metróért Egyesület emlékeztetett: a most esedékes alagút- és vágányépítést eredetileg 17 hónapban határozták meg, de a vita miatt még az anyagbeszerzés sem történt meg. Mivel a teljes projektre két év áll rendelkezésre, maximum fél év maradt arra, hogy újrainduljon a beruházás a többi, rá épülő folyamat akadályozása nélkül.

Így viszont akár az is megtörténhet, hogy a középső szakaszon újra kell tendereztetni a kivitelezést. A BKV-nál ugyanis felmerült, hogy külön eljárásokban pályáztatnák meg a pályaépítést, a biztosítóberendezések munkáit, valamint a gyengeáramú hálózat kiépítését. Erre Wintermantel Zsolt, a BKK igazgatóságának fideszes tagja úgy reagált, nagy gond lenne, ha – a 2010 előttiekhez hasonlóan – ismét nem lenne fővállalkozója a beruházásnak, aki az alvállalkozók munkájának összehangolásáért felelne.

A Világgazdaság szerint a BKV-t a főváros annak ellenére magára hagyta az ügyben, hogy a Karácsony Gergely vezette önkormányzat majdnem egy éve tudhatja, hogy baj lesz a kivitelezéssel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek  farkasszemet

Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek farkasszemet

Egyre hangosabban szólnak a harci dobok a Távol-Keleten, a világnak szinte minden napra jut valami hír a kínai Népi Felszabadító Hadsereg (People’s Liberation Army – PLA) mozgásáról, vagy éppen legújabb fejlesztéseiről. Az utóbbi hetekben éppen Japánnal megy az acsarkodás, de a háttérben az Egyesült Államok folyamatosan erősíti a pozícióját, méghozzá nem is akárhol: a második világháború legendás helyszíneit élesztik újra, olyat is, ahonnan elindultak a bombázók 1945 augusztusában a Japán elleni atomcsapáshoz. A terv világos stratégiát vázol fel, amely arra figyelmezteti a teljes térséget, hogy egyre élénkebben éri őket a háború közelgő szele.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×