eur:
411.23
usd:
392.77
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
A Tisza a tivadari híd közelében 2019. október 7-én. Az uniós támogatású felső-tiszai árvízvédelmi beruházás keretében csaknem 23 kilométeren fejlesztették és erősítették meg a Tisza töltéseit a Tivadar feletti folyószakaszokon közel 14 milliárd forintból.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Tizennégymilliárdos árvízvédelmi fejlesztés a Felső-Tiszán

Csaknem 23 kilométeren fejlesztették és erősítették meg a Tisza töltéseit a Tivadar feletti folyószakaszokon.

Az uniós támogatású árvízvédelmi beruházás projektátadó ünnepségén a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kisarban Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) vezetője elmondta, a beruházások folytatódnak a Felső-Tiszán a Tisza-Túr víztározó megépítésével, de tervezik a Túr töltéseinek megerősítését és az árvízvédelmi szempontból kritikus pontnak számító tivadari híd átépítését, továbbá a Tivadar alatti szakaszok fejlesztését is.

A főigazgató szerint a Felső-Tisza hazai szakaszán a teljes árvízi biztonsághoz három fontos fejlesztésre lenne szükség Kárpátalján, a tiszaújlaki és a mezővári tározó megépítése mellett a Tisza ukrán jobb parti árvízvédelmi töltéseit is meg kellene erősíteni. Ehhez nagyon erős vízdiplomáciára lesz szükség a következő időszakban - jegyezte meg.

Láng István az új beruházások mellett fontosnak nevezte, hogy a megépült árvízvédelmi gátakat megfelelően karbantartsák és "figyeljenek" a hullámterekre, illetve a nagyvízi mederre. Bodnár Gáspár, a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője arról beszélt, a beruházás keretében olyan szakaszokon erősítették meg a töltéseket, ahol a Tisza belép Ukrajnából Magyarországra, árvíz érkezésekor ugyanis ezen a folyószakaszon lenne a legkevesebb idő ideiglenes védművek építésére és a töltések magasítására.

Az igazgató emlékeztetett, az ideiglenes töltésmagasításoknak kockázataik is vannak: a 2001-es beregi árvíz és gátszakadás jól mutatta, hogy a töltések szerkezetének is bírniuk kell a terhelést. Bodnár Gáspár megjegyezte,

a Tisza jelenleg óriási vízhiánnyal küzd,

így nehéz elképzelni azt, hogy ilyen alacsony vízszintről egy-két nap alatt 10-12 métert tud emelkedni a folyó. Ennek ellentmond, hogy az elmúlt huszonöt évben tíz rendkívülinek mondható árhullám vonult le a Felső-Tisza vidékén, négy alkalommal pedig rendkívüli védekezést kellett elrendelni.

A vissza nem térítendő támogatásból - a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében megvalósult beruházás keretében - Tiszakóród és Magosliget között, mintegy 23 kilométer hosszban a Tisza bal parti és a Batár bal parti töltését fejlesztették. A másfél méterrel megemelt gátak keresztmetszete huszonöt százalékkal nőtt, megújult öt zsilip, hét kilométeren pedig megépült egy folyószabályozási védmű. Fejlesztették a tiszabecsi és az uszkai gátőrházat, Tiszabecsen pedig átépítették és felújították a védelmi központot és a vízrajzi állomást.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×