eur:
414.14
usd:
397.09
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória
A Clark Ádám hajódaru a Margit híd közelében 2019. június 7-én. A hajódaruval fogják kiemelni a hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajót. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Azóta további tizenkét áldozat, köztük a Hableány matrózának holttestét találták meg és azonosították.
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Eldőlt: kedd reggel kezdik meg a Hableány kiemelését

Kedden reggel 6-kor kezdődik a művelet, és akár hat órán át is eltarthat - közölte a mentést irányító Terrorelhárítási központ.

Jasenszky Néndor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője hétfő délután még arról beszélt, hogy "belátható távolságban" van a Hableány kiemelése, amely még május 29-én süllyedt el, amikor ütközött a Viking Sigyn szállodahajóval a Duna Margit híd előtti szakaszán.

A csaknem két hete tartó művelet a végéhez közeledik, Jasenszky Nándor sajtótájékoztatóján elmondta, a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra. Akkor még csak arról beszélt, hogy délután a bárkán 50 Celsius-fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra "szerencsésebb lehet" a kiemelésre. Azonban éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt.

Nem sokkal később a TEK tisztje az M1 csatornán elmondta: kedden hajnali 5 órakor kezdik meg a Hableány kiemelését, a művelet akár 6 órát át is eltarthat.

Később ezt az időpontot reggel 6 órára módosították.

Jasenszky Nándor közölte: a Clark Ádám úszódaru elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű. Kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű "összeigazítása" a sodrásban "nem egyszerű". Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert.

Szólt arról, nagyon fontos, hogy "minden a helyén legyen" az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Közölte: mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen.

A kiemelés folyamata nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja. Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva. A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott. Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok - mondta.

Ha átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani. A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.

A dunai hajóbalesetről mindent elovashat ITT.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×