Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Járókelők kelnek át a zebrán a VI. kerületi Bajcsy Zsilinszky úton. „Mindenki gyalogosnak születik” címen országos közlekedésbiztonsági kampány indult a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) kezdeményezésére.
Nyitókép: MTI/Soós Lajos

Okosítják az átkelőket: nagy segítség a gyalogosoknak

Három gyalogos-átkelőt tettek „okossá” Kecskeméten, ezeknél az úttestbe épített prizmák villogni kezdenek, ha gyalogos közeledik. A tapasztalatok szerint a fényjelzés növeli a gépkocsivezetők megállási hajlandóságát.

Múlt ősszel és télen igen sok, több mint egy tucat gyalogosgázolás történt Kecskeméten, köztük sajnos halálos kimenetelű is. Riasztó tény, hogy jó néhány gázolás zebrán következett be. Minderre reagált az önkormányzat és a városüzemeltetési bizottság, és elkezdték vizsgálni, miként lehetne a gyalogosátkelőket biztonságosabbá tenni.

A Kecskeméti Rendőrkapitányság javaslatait is figyelembe véve elkészült egy terv.

Összesen több mint 45 gyalogosátkelőnél történt idáig valamilyen beavatkozás,

például előjelző piktogramot festettek fel, villogó táblákat, esetleg korlátot helyeztek ki, sok helyen prizmát süllyesztettek a burkolatba, a kiskörúton, a tragikus baleset helyszínén pedig forgalomirányító lámpát szereltek fel.

Három helyszínen okoszebrákat alakítottak ki.

Ezeknél mozgásérzékelők észlelik, ha gyalogos közelít az átkelőhöz, és automatikusan felkapcsolják az úttestbe épített prizmákat, így figyelmeztetve a sofőrt az elővigyázatosságra és a fékezésre (majd az érzékelők le is kapcsolják a villogást, ha a gyalogos eltávolodott a zebrától).

Homoki Tamás alpolgármester elmondta: a háromból kettő okoszebrára az önkormányzat biztosította a közel 4,5 millió forintos forrást, egyre pedig a Generali a Biztonságért Alapítvány kifejezetten erre a célra kiírt pályázatán nyertek el 2,05 millió forintot.

– A gépjárművezetőknek mindig be kell tartaniuk azt a KRESZ-ben előírt kötelezettségüket, hogy ha az átkelőnél gyalogos tűnik fel, akkor kötelező megállniuk.

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a gyalogosok még azokon a helyeken sem léphetnek le körültekintés nélkül az úttestre, ahol nekik elsőbbségük van

– mondta Homoki Tamás.

A tapasztalatok szerint az okoszebránál a villogás valóban felhívja a sofőrök figyelmét a lassításra, fékezésre. Debrecenben egy zebránál megmérték a gépjárművezetők megállási hajlandóságát, és az „okosítás előtt” csak 55 százalékuk engedte el a gyalogost, ha már készült lelépni az úttestre. A villogó prizmák telepítése után két héttel ez az arány már 65 százalékra nőtt, két hónap után pedig 76 százalékra.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×