Először 1997-ben, a franciaországi La Rochelle-ben rendeztek autómentes napot, a kezdeményezés a következő évben országossá vált. Az Európai Unió tagállamai 2000-ben közös nyilatkozatban hívták fel a figyelmet a motorizáció által okozott zsúfoltságra, zajra, levegőszennyezésre, baleseti veszélyekre. Magyarország 2001-ben csatlakozott a felhíváshoz, amely arra kéri a városban élőket, hogy e napon tömegközlekedési eszközökkel, kerékpárral vagy gyalog közlekedjenek.
A szemléletváltás akkor lesz sikeres, ha valódi alternatíva nyújtható a gépkocsi használatára – mondta az InfoRádiónak Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
A mobilitási hét idei témája a tiszta, közösségi és intelligens mobilitás, a tisztább közlekedési módok előnyeinek hangsúlyozása volt. Mára már az autó használat is lehet környezetkímélő.
Csiszár Csaba a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának tanára a közlekedés átalakulásáról tartott előadást a Klímabarát Települések estjén. Csiszár Csaba az InfoRádiónak elmondta, hogy a városi közlekedésben egyre népszerűbbek a villanyautók.
A felfutást sok tényező befolyásolja:
- mennyibe kerül
- az akkumulátorok hatótávja
- töltőpontok jelenléte
A pénteken záruló európai mobilitási héthez, Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi kampányához idén mintegy 200 hazai település csatlakozott.