eur:
405.76
usd:
357.05
bux:
92964.32
2025. április 26. szombat Ervin
Ezek a gondok a mai oktatásban

Ezek a gondok a mai oktatásban

Természetes jelenségnek nevezte az oktatási rendszer, illetve a tantárgyi programok tudományos indíttatású korrekcióját a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke egy szerdai budapesti fórumon.

A PISA-mérések tudományos hátterének bemutatásáról és az azokból fakadó kutatási-fejlesztési feladatokról rendezett konferencián Lovász László hozzátette, az ilyen változtatást nem szabad presztízsveszteségként megélni.

Az MTA elnöke a fórumon - amelyen megjelent Palkovics László oktatási államtitkár is - arról beszélt: a mai tanítás, oktatás egyik problémája, hogy a gyakran száraznak tűnő anyagot hogyan lehet érdekessé tenni, hogy azt megértsék a diákok. Mint mondta, a polihisztorok kora régen lejárt, de egyre inkább össze kell kapcsolni különböző területek ismereteit.

Úgy vélte, a világról olyan sok információ áll rendelkezésre, amit lehetetlenség megtanulni, viszont muszáj rendszerezni, értelmezni és használni. Hozzátette: a PISA-tesztekben nem arra kíváncsiak, mit tudnak a tanulók a konkrét tárgyakból, hanem hogy miként tudják a megszerzett tudást hasznosítani.

Megjegyezte: a tavaly, év végén nyilvánosságra hozott eredmények azt mutatják, hogy a magyar diákok viszonylag jól állnak, ha tantárgyi ismeretekről van szó, az alkalmazási készségek tekintetében azonban fokozatos romlást lehetett tapasztalni.

Kitért arra: egy ország közoktatását nem lehet néhány számmal leírni, ugyanakkor ha bizonyos jól átgondolt paraméterek esetében következetes, romló tendencia érvényesül, akkor annak okait fel kell tárni. Úgy vélte, a PISA-felmérések adataiból levonható következtetéseket csak megfelelő tudományos munka és elemzések árán tudják megadni, a felületes következtetések inkább bajt okoznak.

Lovász László hangsúlyozta: az MTA kutatói közösségétől elvárható, hogy tudásával hozzájáruljon ahhoz, miként jelenhetnek meg az új tudományos eredmények, tudományterületek a közoktatásban. Jelezte: nemcsak a tudományos eredmények megjelenítése fontos, de az is, hogy a tantárgypedagógia fejlődése is megjelenjen az oktatás módszertanában.

Minél gyorsabban választ kell találni arra a kérdésre, mit és hogyan tanítsanak a tanárok, de tudomásul kell venni, hogy gyökeres változtatásokat csak átgondoltan, hosszú éveket igénybe vevő kísérletek lapján lehet bevezetni - jegyezte meg. Hozzátette: érdemi és valós eredménnyel kecsegtető válasz megfogalmazása tudományos vizsgálatok nélkül elképzelhetetlen. Ezért kezdeményezte nem sokkal elnökké választása után a szakmódszertan tudományos megalapozását és megújítását szolgáló kutatásokat, és azt a pályázatot, ami végül évi 200 millió forinttal, 4 éven keresztül támogatja a 19 kutatócsoportot; további 13 pályázó támogatását az Emberi Erőforrások Minisztériuma vállalta. Hozzátette: nem egyszeri reformról kell gondolkodni, az oktatást, a tantárgyak tematikáját, módszertanát folyamatosan karban kell tartani, "ez elkerülhetetlen".

A konferenciát az MTA szervezte, az előadások tágabb tudományos kontextusba helyezik a nemzetközi felmérések eredményeit, áttekintik a problémák megoldásához felhasználható tudományos eszközöket és a további kutatási-fejlesztési feladatokat.

Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem egyetemi tanára a nemzetközi felmérések tudományos hátteréről szóló előadásában arról beszélt, az oktatásra fordított költségek növelése egy bizonyos szint után - ez tanulónként a gyermekek 15 éves koráig körülbelül 50 ezer dollár - önmagában nem javítja a teljesítményt, de Magyarország ennyit sem költ oktatásra, így nagy szerepe van annak, hogy milyen módon használják fel a rendelkezésre álló forrást.

Hozzátette azt is, hogy a magyar diákok nem fordítanak annyi időt természettudományok tanulmányozására, mint a jobban teljesítő országokban. Megjegyezte: Magyarország azon országok közé tartozik, ahol a legkevesebb matematikaóra van egy héten, ez pedig az eredményeken is meglátszik.

Kiemelte az eredményekben a felkészült tanárok szerepét, és azt is, hogy megfelelő egyensúlyt kell teremteni az iskolák autonómiája és elszámoltathatósága között.

A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg. A PISA feladatsorai azt vizsgálták, hogy a részt vevő országok 15 éves tanulói hogyan tudják alkalmazni tudásukat az iskolán kívüli szituációkat modellező, immár számítógépen megjelenő tesztek megoldásában. A tavaly decemberben nyilvánosságra hozott 2015-ös felmérés szerint romlott a magyar diákok teljesítménye az utóbbi években, a szövegértés és a természettudományok területén gyengébb, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben; a magyar diákok teljesítménye mindhárom területen alacsonyabb lett az OECD átlagánál.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Bécs vasárnap választ: folytatja-e nagy sorozatát a Szabadságpárt?

Bécs vasárnap választ: folytatja-e nagy sorozatát a Szabadságpárt?

Újabb tartományi választást tartanak a szomszédos Ausztriában, immár a negyediket a tavaly szeptemberi országos parlamenti választások óta. Az önálló tartománynak számító Bécsben a hosszú ideje regnáló Osztrák Szociáldemokrata Párt (SPÖ) a felmérések szerint ezúttal is biztos győzelemre számíthat.

Csányi Péter:  az OTP stratégiája sikeres, de van, amit érdemes újragondolni

Drasztikus változtatást nem tervez, de számos területen készül finomhangolásra Csányi Péter, aki május elsejétől az OTP Bank vezérigazgatója lesz. Az InfoRádióban beszélt arról, hogy mely területeken változtatna, és hogy a leányvállalatok vezetőit jobban integrálná az anyabank működésébe.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.28. hétfő, 18:00
Csányi Péter
az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, kinevezett vezérigazgató
Alakul a forinterősödés: 406 alatt az árfolyam

Alakul a forinterősödés: 406 alatt az árfolyam

Egy hetes stagnálás után tegnap kilépett a megszokott, 407 és 409 közötti sávjából az euró-forint árfolyam. Óriási mozgást ez sem jelent: a hazai fizetőeszköz 406,5-ig erősödött. Az árfolyammozgást a viszonylag jó piaci hangulat indukálta, ami pedig egyrészt néhány biztatóbb makroadat mellett annak volt köszönhető, hogy az amerikai Trump-adminisztráció egyes megszólalásaiba (vagy épp hallgatásába) a befektetők bele tudták látni a vámháború lejjebb tekerésének jeleit.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. április 25. 21:26
×
×
×
×