Szavatosság - jótállás
A szavatosság minden vásárolt termékre érvényes. Ez két év, de ez kevesebb jogot biztosít, mint az egyéves kötelező jótállás, mert csak fél évig van lehetőségünk arra, hogy bizonyítási kényszer nélkül reklamáljunk – mondta a fogyasztóvédelmi szakember.
„Azokra a tartós fogyasztási cikkekre, amelyeknek tízezer forint fölött van az ára, egy évig vonatkozik a kötelező jótállás. Ennek teljes ideje alatt ki kell cserélni vagy javítani kell és adott esetben vissza kell fizetni a vételárat, amíg a cég be nem bizonyítja, hogy a hibát az átvétel után okozta a fogyasztó.”
Siklósi Máté kiemelte, egyéb jogosítványai is vannak a nagyobb értékű fogyasztási cikket vásárlóknak.
„Meghibásodás esetén a vásárlás után három munkanapon belül visszaviszi a terméket, akkor azt nem lehet javítani, azonnal ki kell cserélni.”
Visszajár a pénz?
Hibás termék esetén a fogyasztók nagy többsége egyből pénzt szeretne visszakapni. Ez nem helyes eljárás, a Polgári Törvénykönyv hiba esetén kötelezi a kereskedőt arra, hogy javítást vagy cserét ajánljon fel. Ha az üzletben ezt nem sikerül rendezni, békéltető testülethez kell fordulni – ajánlotta a fogyasztóvédelmi szakember.
„Az internetes vásárlás előnye, hogy a termékekkel kapcsolatos információk elérhetősége, az árak összehasonlíthatósága könnyebb."
Siklósi Máté elmondta, a bizalom erősítésére az Európai Unió szervei létrehozták az úgynevezett 14 napos elállási jogot, ami azt jelenti, hogy ezen időn belül akkor is visszaküldhető a termék, és vissza kell, hogy fizessék a termék és a kiszállítás díját, ha már kipróbáltuk. Ezt a jogot egy üzletben vásárolt termék esetén nem biztosítja a jogalkotó - tette hozzá a fogyasztóvédelmi szakember.