Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós

A Facebook cenzúrázza a híreket?

A Guardianhez kiszivárgott belső Facebook-dokumentumok szerint a közösségi oldalak szerkesztői döntik el, hogy a felhasználók milyen hírportálok tartalmait lássák gyakrabban az üzenőfalukon. A Facebook ugyan cáfolja, hogy nemcsak a lájkok és a megosztások alapján rangsorolja a híreket, hanem akár más, adott esetben üzleti vagy politikai szempontok szerint is, Forgács Mariann, a Be Social ügyvezető szakértője az InfoRádiónak nyilatkozva azonban tényként kezeli, hogy a Facebook minden eszközzel egyeduralomra tör a tömegkommunikációban.

„A Facebook nagyon sokat változott, fejlődött az elmúlt időszakban. Kezdetben arra használtuk, hogy megkeressük régi ismerőseinket, aztán szépen lassan beszivárgott az életünk minden egyes területére: befolyásolja a hírfogyasztásunkat, azt, hogy milyen eseményre menjünk el, sőt, még a világnézetünkre is hatással van” – mutatott rá Forgács Mariann.

A szakértő hozzátette, hogy a Facebook természetesen ezt teljesen tudatosan teszi, hiszen üzleti vállalkozás, amiből előbb vagy utóbb szeretne pénzt látni, pénztermelő gépezetet működtetni.

„Maga Zuckerberg is többször elmondta, hogy a Facebook egy őrült nagy hatalom és akár fegyver is, ha nem megfelelően használjuk. Adott esetben én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valóban szerkesztők dolgoznak azon, milyen hírek jelennek meg előttünk a hírfolyamban. Ezt is fenntartással kell kezelni, tudatosan kell használni. Ne üljünk oda a Facebook-hírfolyamunk elé és ne higgyük el azt, hogy az igenis úgy van a világban, ahogy a Facebookon látható, hanem járjunk egy picit után és gondoljuk végig: miért lehetnek ott azok a hírek” - ajánlotta a Be Social ügyvezetője.

Azt, hogy mit látunk a hírfolyamban, befolyásolják a keresési előzmények, a korábbi interneten történt cselekedeteink. Ez ugyanúgy zajlik, mint a Google keresésben. Ott komoly algoritmusok futnak le háttérben, aminek alapján a felhasználó a számára legrelevánsabb találatokat fogja kapni, és persze azt, ami a Google-nek a legjobb, amiért ő pénzt kap – magyarázta a szakértő.

Ma már szó nincs arról, hogy valakinek az üzenőfalán csak az jelenik meg, amit az illető előszeretettel lájkol vagy megoszt, ebbe bizony mások is beleszólnak – mutatott rá, hozzátéve: természetesen befolyásolják a hírfogyasztási szokások, illetve a Facebookon tett cselekedetek, hogy mi jelenik meg a hírfolyamban. Hiszen az a cél a sor legvégén, hogy minél több ember minél több időt töltsön a Facebookon.

„Ma már internetezni nem azt jelenti, hogy a világhálón böngészünk, hanem mindent a Facebookra szeretnének behúzni. Tehát ott fogyasszunk hírt, ott játsszunk, ott csevegjünk, ott intézzük a munkával kapcsolatos dolgainkat, sőt még ügyfélszolgálatokat is ott működtetnek. A fontos az, hogy ne internetezzünk, hanem facebookozzunk” - mutatott rá Forgács Mariann.

A Facebook ugyanakkor még nem mondja azt, hogy felfalja a médiát, hanem azt, hogy közösen, egymást támogatva, lehetőségeket biztosít a különböző médiumoknak a híreik megjelenítésére.

A szakértő szerint a felhasználók körül valószínűleg kialakulhat egyfajta véleménybuborék, de a felhasználóknak ebben csak pici szerepük van, mert a nagy többség nem tudatosan használja ezt az eszközt. Csak leül a gép elé, bejelentkezik és megnézi, hogy mi van a hírfolyamában. Nagyon ritkán fordul az elő, hogy vagy igazán tudatos felhasználónak kell ahhoz lenni, hogy valaki tudja: az az adott klikk eltüntethető vagy netán lehet a beállításokon is változtatni. Nagyon sok esetben ezt nem teszik meg, hanem azt fogyasztják, amit kapnak. De ez ugyanígy működik más csatornák esetében is.

„Mindenesetre tény, hogy egyre nő a szerkesztőknek, az algoritmusnak és mindenféle beállításoknak a szerepe. A Google példáján látszik, hogy amikor már valamennyire ismerik a szakemberek azt az algoritmust, aminek alapján például a találati lista felépül, akkor újra változtatnak rajta, mondván, hogy a felhasználói szokásokat alapul véve minél jobb találati arányokat tudjanak biztosítani a keresések során. Ugyanígy működik ez szerintem a Facebooknál is: folyamatosan változtatnak rajta, alakítanak, egyrészt azért, hogy jobb legyen az élmény, másrészt azért, hogy kiismerhetetlen legyen és ezzel biztosítsák az ideális pozíciójukat” - mondta Forgács Mariann.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 5. 21:40
×
×
×
×