Kaposi József, az OFI főigazgatója az újgenerációs tankönyvek vizuális világa című sajtótájékoztatón elmondta, 2014-ben indult el a tankönyvfejlesztés új időszaka, a cél az volt, hogy minden évfolyamon megújult tankönyvek legyenek.
Idén áprilisra a legelső kísérleti tankönyveket - miután azokat több száz tanár kipróbálta és véleményezte - a Nemzeti Tankönyvtanács átengedte és az Oktatási Hivatal akkreditálta - jelentette ki.
Hozzátette, 2014 októberétől az OFI felelős az állami tankönyvkiadásért, tavaly tízmillió tankönyvet gyártottak le, idén pedig ez még tovább bővül, reményeik szerint a 12-13 milliós tankönyvpiacon 11 millió kiadványt az OFI fog az iskoláknak biztosítani.
A papíralapú tankönyvfejlesztéshez kapcsolódik egy digitális fejlesztés is, a Nemzeti Köznevelési Portálon a kísérleti tankönyvek elérhetőek pdf formátumban, valamint találhatók ott filmrészletek, feladatok, amelyek nemcsak asztali gépen, hanem okostelefonon is elérhetők - közölte.
Kojanitz László, az intézet munkacsoport-vezetője hangsúlyozta, az 1., az 5. és a 9. évfolyamon már nem kísérleti, hanem akkreditált tankönyvek érhetőek el. A mostani generáció vizuális igényeihez próbálták közelebb hozni a könyveket, valamint arra törekedtek, hogy a tanulók már az ismeretek megszerzése közben szerepet kapjanak, ne csak a lecke végén kérdezzék őket - fogalmazott.
Borosán Beáta, az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkárságának osztályvezetője kiemelte, a nemzeti köznevelésről szóló törvénynek köszönhetően felmenő rendszerben az első négy évfolyam már ingyen kapja a tankönyvet, ez tavaly 650 ezer diákot jelentett, akiknek a családjuk összesen 6,5 milliárd forintot spórolt így meg.
A jövő tanévben az 1,2 millió diák 63 százaléka kapja ingyenesen a tankönyveket - fűzte hozzá.
Elmondta azt is, április 15-én a szülőknek is megnyílik egy felület a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kello) oldalán, amelyen a szülők online tájékozódhatnak a rendelési folyamatról, valamint ki is tudják fizetni a tankönyveket.
Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, kommunikációs szakember arról beszélt, hogy a legtöbb felület ma vizuálissá válik, az ismeretek legfontosabb hordozói ma a képek, így képi anyag nélkül "tankönyv sem tud boldogulni", az új tankönyvek ennek felismerését jelentik.
Kiemelte, egy kép kilencvenszer jobban idéz fel egy információt, mint bármi más, azonban nem lehet kizárólagos, a képeknek ki kell egészíteniük a szöveget, erősíteniük kell az ismereteket.