eur:
395.26
usd:
365.54
bux:
73475.88
2024. július 30. kedd Judit, Xénia

Tízmilliárdokat spórolhat Budapest, ha az EU is úgy akarja

Az InfoRádió értesülései szerint a főváros a 4-es metró várható európai uniós támogatása kapcsán felszabaduló forrásokból kívánja finanszírozni a metróépítéshez kapcsolódó felszíni beruházásokat, amelyek költsége százmilliárdos nagyságrendű.

Az InfoRádió városházi forrásból származó értesülése szerint Budapest vezetése belenyugodott abba, hogy a 4-es metró beruházását átemelik az uniós támogatású projektek közé.

Ez azzal az előnnyel járhat, hogy ha az EU finanszírozza a hátralevő munkák körülbelül 60 százalékát, akkor forrás szabadul fel mind a kormánynál, mind a fővárosi önkormányzatnál.

Növekvő költségek

Budapest esetében a számítások szerint felszabaduló összeg fedezheti az elmúlt időszakban felduzzadt kapcsolódó felszíni beruházások költségét.

A 4-es metró Etele tértől a Bosnyák térig tartó teljes vonalának kiépítése 340 milliárd forintba kerül.

A kapcsolódó felszíni beruházások, például az állomások környékének teljes átépítése 2002-ben még csak 35 milliárd forintot tett ki.

Mint azt az InfoRádió városházi forrásokból megtudta, azóta a beruházási tartalom növekedett, így mára a kapcsoló beruházások értékére két kalkuláció is készült.

A szűkebb számítás szerint a felszíni építkezések teljes költsége 60-70 milliárd forint lesz, míg a bőkezűbb "B" verzió 100-110 milliárd forint.

A korábban félretett 35 milliárd forintos keretből eddig mintegy 10 milliárd forintot költöttek el, ezért összesen 25 milliárd forint maradt erre a célra. Ez azt jelenti, hogy az "A" változat esetén még szükség lenne 35-45 milliárd, a "B" esetén pedig 75-85 milliárd forintra, ráadásul mindezt a fővárosnak saját forrásból kellene finanszíroznia.

A metrószerződés szerint ugyanis a metróépítés költségeit a kormány és Budapest 80-20 százalékban fedezi, de a felszíni beruházásokat teljes egészében a fővárosnak kell kifizetnie.

Az ötlet nem új

Már korábban felvetődött a kormány részéről, hogy a 4-es metró építését emeljék át az uniós támogatású projektek közé. Ha az EU befogadja a projektet, akkor a hátralevő költségeknek mintegy 60 százalékos támogatására lehetne számítani.

A támogatás nyomán felszabaduló önkormányzati forrás elegendő lenne a felszíni beruházások hiányzó részére, ha pedig a beruházást a felszíni építkezésekkel együtt lehet elfogadtatni az unióval, akkor a bőkezűbb "B" verzióra is meglenne a pénz.

Az, hogy a metróépítés átsorolása hogyan érintené a főváros egyéb, uniós támogatásokra váró beruházásait, így például az 1-es vagy a 3-as villamos meghosszabbítását, vagy az 5-ös metró építésének elkezdését, egyelőre nem lehet tudni.

Városházi források azonban sejtetni engedik, hogy valószínűleg nem túl pozitívan.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Golovin Vlagyimir: felelőtlenek voltunk

A szövetségi kapitány és a játékosok szerint is elveszített egy pontot a női kézilabda-válogatott Angola ellen. A döntetlen okának a sok hibát és a fellazult védekezést tartják. A csapat csütörtökön a spanyolok ellen harcolhatja ki a továbbjutást a párizsi olimpián.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.31. szerda, 18:00
Feldman Zsolt
az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×