Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Taxis parked outside a Yandex NV office in Moscow, Russia, on Monday, June 28, 2021. Covid-related restrictions have led to increase of people signing up for vaccinations to 86,000 a day on weekdays in Russia. Photographer: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images

Oroszoknak orosz taxit – szokatlan járgányokkal lehetnek tele az utcák

Hazafias döntést hozott az orosz törvényhozás: ezentúl tilos külföldi autóval taxizni, jöhetnek a sárga Ladák és az egykori, nyugati gyárakban készült orosz kocsik. Mindez azzal jár, hogy sok taxis lesz kénytelen feladni hivatását vagy illegálisan folytatni.

Leszámolt a külföldi gyártmányú autókkal a taxiágazatban az Orosz Állami Duma. A törvényhozás olyan jogszabályt hagyott jóvá, amely kimondja: ezentúl csak orosz gyártmányú kocsival lehet taxizni az orosz utakon.

„Viszlát kényelem” – kommentálta nem éppen hazafiasan a hírt az egyik orosz híroldal, amely megjegyezte, hogy az idegen taxik tilalma jövő márciustól lép életbe.

Az oroszokat cikiző mémgyártóknak azonban jobb lesz elolvasni a hírt, mert nem feltétlenül csak a szovjet idők örököseinek számító márkákat mázolják majd sárgára. Például lehet majd taxizni a Chery márka Tenet nevű modelljével – amelyet az egykori Volkswagen, ma AGR – nevű gyártó állít elő.

Továbbá az Exeed nevű járgánnyal, amely egy volt Mercedes-Benz, mai nevén Avtodom gyárból gördül ki. Az ukrajnai invázió után emlékezetes módon több nyugati vállalat vonult ki az orosz piacról, miközben a hatóságok eszközeik szinte kopejkákért történő eladásaira kényszerítették a cégeket.

A gazeta.ru olyan, ismeretlenül hangzó márkákat is említ a taxizásra használható orosz gyártású kocsik között, mint az Evolute és az egykori Volga-gyár tervezett terméke, a Changan, valamint a kalinyingrádi Omoda, Jetour, Kaiyi és BAIC.

A törvényhozók bürokratikus felfogása szerint a megfelelés feltétele a szükséges „lokalizációs pontszám” felmutatása egy-egy autó estében, de

bizonyos régiókban később teszik kötelezővé a hazai gyártású taxikat.

Az orosz üzleti világnak nem tetszett, hogy a közbeszerzésekre kitalált pontrendszert a tisztán üzleti szférában is alkalmazni akarták a törvényhozók. Először úgy tűnt, el is érték, hogy ez ne történjen meg, de a törvény későbbi változataiba mégis visszatértek a „pontok”.

A vállakozói szervezetek figyelmeztettek is, hogy egy sor taxis kiszorulhat az iparból és adóelkerülőként dolgozhat tovább a szürkegazdaságban. Az orosz kormány Elemző Központja szerint 507 ezer taxis távozhat az ágazatból és a felük feketén folytathatja, ami egy idő után a gépjárművek biztonságosságát is kérdőjelessé teszi majd.

Ki tudja, lehet, hogy visszatér Moszkvába a 80–90-es évek gyakorlata, amikor a Volga taxiktól kezdve a teherautókon át a mentőkig bármilyen járművet le lehetett inteni az utcán, és a sofőrrel megalkudva utazni bennük. Az igazán szerencsések néha egy-egy plüssüléses, függönyös és kifényzett Volgát is le tudtak inteni, amelyben napközben valamely magas rangú párt- vagy kormányilletékes utazott.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×