Infostart.hu
eur:
386.85
usd:
329.66
bux:
109927.57
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Pexels.com

Nagyobb szigor jön a repülőkön

A gravitációs erő „gyors változásai” miatt repült fel és zuhant le több tucat utas a Singapore Airlines közelmúltban súlyos turbulenciába került gépén - nyilvánosságra hozták a vizsgálat eredményeit. A társaságok máris szigorítják a vonatkozó szabályokat, például az ételek felszolgálását.

A szingapúri közlekedési minisztérium tájékoztatása a Singapore Airlines múlt kedden Londonból Szingapúrba tartó járata veszélyes légörvénybe került, ami miatt a gép 5 másodperc alatt 54 métert zuhant. A turbulencia következtében egy 73 éves brit utas szívinfarktust kapott és életét vesztette, többen pedig úgy megütötték magukat, hogy gerinc- és agyi károsodást szenvedtek, és intenzív osztályra kerültek. A gép Mianmar felett került légörvénybe, több mint 100 utas sérült meg.

Az előzetes vizsgálat eredményeit szerdán tette közzé a szingapúri hatóság. Eszerint a gravitációs erő gyors változásai miatt több, az övét nem becsatoló utas repült ki az üléséből. Az adatok azt mutatják, hogy 7 óra 49 perc 41 másodperckor a függőleges (nehézségi) gyorsulás 4 másodperc alatt mínusz 1,5 g-ről plusz 1,5 g-re ugrott. Ez okozta vélhetően azt, hogy az ülésükből felemelkedő utasok visszaestek – közölte a minisztérium a repülési adatok és a pilótafülke hangfelvételeinek vizsgálata után. A gravitációs erő közel 5 másodpercen át bekövetkezett gyors változásai miatt a gép 178 lábat (54 métert) veszített a magasságából és ez vezetett valószínűleg az utasok és a személyzet sérüléseihez – szólt a technikai nyelvezetbe csomagolt értékelés.

Az anyagból az is kiderült, hogy a turbulencia először felfelé repítette a gépet. Erre válaszul a robotpilóta – ami aktivált maradt – elkezdte lefelé húzni a gépet, hogy 37 ezer láb magasságon tartsa. A pilóták közben fékeztek, hogy mérsékeljék a sebességet, majd kikapcsolták a robotpilótát és kézi vezérléssel stabilizálták a gépet. Az egész incidens 1 perc 2 másodpercig tartott. Ekkor vesztette életét a brit utas és ekkor szenvedtek egyesek bénuláshoz, fejsérülésekhez és agyi károsodáshoz vezető fizikai traumákat.

Az utasok azt állították, hogy az incidens idején nem égett az övek becsatolását jelző fény – írta a Forbes magazin. Az audiofelvételek szerint azonban a pilóta szóban felszólította az utasokat, hogy csatolják be az öveiket. A hatóság azt is közölte, hogy a gépet gyártó Boeing, a Szingapúri Közlekedésbiztonsági Ellenőrző Hivatal és az amerikai Szövetségi Repülésfelügyelet részvételével tovább folyik a vizsgálat.

A Singapore Airlines a múlt héten az eset nyomán közölte, hogy további óvintézkedéseket vezet be a turbulencia okozta sérülések elkerülésére. Például nem szolgálnak fel ételt és italt, amikor ég az övek becsatolását jelző fény.

A súlyos következményekkel járó incidens után hasonló eset történt a Qatar Airways Írországba tartó gépével, amelyen 12 ember – utasok és utaskísérők – szenvedtek el sérüléseket.

Az esetek nyomán a légi cégek elkezdték szigorítani a biztonsági előírásokat: tovább kell majd becsatolva ülni, kevesebb lesz a meleg étel, és megtilthatják, hogy a szülők az ölükbe vegyék a csecsemőket.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. Úgy látja, ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Családi kisvállalkozásból a régiós élmezőnybe: nagy dobásra készül a tatabányai csavarkereskedő

Családi kisvállalkozásból a régiós élmezőnybe: nagy dobásra készül a tatabányai csavarkereskedő

Az ország második legnagyobb csavar- és kötőelem-forgalmazója, az Iron Trade Havellant Kft. – amelyet legtöbben ITH Kft.-ként ismernek – jövőre bevezeti új logisztikai fejlesztését, amelytől 35-45%-os termelékenység-növekedést vár. Ez jó alapja lehet a román és szlovák piacon való további terjeszkedésnek – ahol már rendelkezik a cég leányvállalatokkal –, de akár új piacokra való belépésnek is. A generációváltáson a közelmúltban átesett ITH operatív feladatait az alapító tulajdonos, Havellant István fia, Havellant Kristóf végzi, aki a jövő évben debütáló logisztikai fejlesztés alapjait is letette.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×