Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Repülőgép próbál leszállni az orkán erejű szélben a Leeds Bradford repülőtéren 2023. december 21-én. A Pia névre keresztelt vihar az előrejelzések szerint az este folyamán csap le a Dániára, majd Észak-Angliára és Skóciára.
Nyitókép: MTI/AP/PA/Danny Lawson

Nagy-Britanniának megártott (a) Pia - hatalmas a közlekedési káosz

Nagy-Britanniában káoszt okozott a közlekedésben a szigetországra lesújtó vihar. A Pia névre elkeresztelt időjárási jelenség épp a nagy karácsonyi hazautazások előtt csapott le. Vonatokat és légijáratokat töröltek és egy sztrájk miatt lezárták a Csalagutat.

Driving home for Christmas – azaz, hazavezetek karácsonyra – így szól Chris Rea világszerte kedvelt slágere. Úgy tűnik, sokaknak ez az opció marad, de még lehet, hogy ez is veszélyes a Nagy-Britanniára zúdult viharos szelek miatt.

A londoni Euston pályaudvarról északra tartó vonatokat három órára törölték és több száz embert hosszú időre kizártak az állomásról. A közeli King’s Cross vonatforgalma késett, miközben hatalmas tömeg verődött össze a csarnokban a késéseket bejelentő kijelzőket figyelve.

A francia dolgozók váratlan sztrájkja miatt egy időre leállt a Csatorna alagút forgalma és a doveri kompok 90 percet késtek.

Egy megdöbbentő videón pedig azt lehetett látni, hogy az Aer Lingus ír légitársaság légcsavaros gépét milyen bravúrral tette le a pilóta az oldalszélben. A repülő körülbelül 30 fokos szögben siklott a pályához képest és láthatóan nehezére esett a leszállás.

Tudósítások szerint a Pia okozta széllökések sebessége meghaladta a 180 km/órát. Ennek nyomán a British Airways légitársaság módosította a menetrendet, járatokat törölt.

A Londonból vidékre utazóknak kevés ideje marad, mert karácsony Szenteste karbantartásra lezárnak két londoni pályaudvart. Később kiderült, hogy a Eustonról induló vonatokat nem azért kellett törölni, mert a szél leszaggatta a vezetékeket – ez nem történt meg – hanem egy vonatban elektromos hiba keletkezett.

A dolgozóikkal csatázó vonatcégek az idén már túl vannak több, a közlekedést megakasztó sztrájkon, de most arra sürgetik őket, hogy hívjanak be extra személyzetet a karácsonyi roham kezelésére. „Nem kenhetik a dolgot az időjárásra, az évnek ebben a szakaszában nem ritka a rossz idő. Millióknak kell utazniuk, hogy rokonaikkal tölthessenek egy kis időt... állítsanak be mentesítő buszokat. Vagy más módon segítsék az embereket, akik csillagászati pénzt fizettek ki a jegyekért” – dohogott egy parlamenti képviselő.

Az autósoknak sem jósolnak sok jót – a hatóságok közölték, hogy 20 százalékkal nagyobb lesz a forgalom pénteken és szombaton, mint egy évvel ezelőtt.

A Franciaországot és Nagy-Britanniát összekötő Csalagút, a Eurotunnel dolgozóinak utolsó pillanatban indult sztrájkja miatt törölték a személyszállító vonatokat és az autókat és kamionokat szállító szerelvényeket is. Ennek nyomán egy időre lezárták a Londonból a Doveri kikötőhöz vezető autópálya egy szakaszát. Csütörtökön késő este azonban újra megnyitották az alagutat.

Egy dologban viszont hasznos volt a vihar: a brit szélerőművek rekordmennyiségű áramot termeltek csütörtökön. Már reggel 28.1 gigawatt áramot állítottak elő, ami lefedte a brit elektromos hálózati igények 56 százalékát.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×