eur:
396.84
usd:
355.48
bux:
74510.83
2024. szeptember 29. vasárnap Mihály
Man After Accident On Electric Scooter Overrun By Car
Nyitókép: AndreyPopov/Getty Images

Elektromos rollerek, mobil-zombik, avagy egy tipikus brit felmérés tanulságai

A londoni tömegközlekedésben egyre gyakrabban okoznak gondot az amúgy nem legális elektromos rollerek. Például azzal is, hogy a piros emeletes buszok vezetői néha satufékezni kényszerülnek miattuk – ami sérüléseket okoz az utazók körében.

Aki látta Dustin Hoffman remek szatíráját, a Kis Nagy Embert, az látta benne a fordított harcost – aki nevéhez híven minden fordítva csinál, még a lovon is fordítva ül.

Őt idézik London bohém, Dalston nevű negyedének lakosai, akiknél mintha valamit újrahuzaloztak volna: akkor lépnek a járdáról az úttestre, amikor pirosra vált nekik a lámpa.

Amivel csak még jobban borzolják az ikonikus londoni piros emeletes buszok vezetőinek idegeit. A gyakran a telefonjukba mélyedő „zombik” ugyanis az egyik ok, amiért néha durván a fékre kell lépniük.

A másik, és újabb ok: az elektromos rollerek felhasználói

A hatályos, de nem alkalmazott brit törvények szerint csak „magánterületen lévő utakon” használhatók az elektromos rollerek, de van egy kiskapu: a hivatalosan bérelhető eszközökkel szabad közlekedni.

Függetlenül attól, hogy bérelt vagy magán rollerrel, de a felhasználók ide-oda cikáznak a brit főváros utcáin (van, hogy a járdán, van, hogy a sötétben kivilágítatlanul) és egyre többször miattuk sérülnek meg miattuk a buszok utasai.

A helyzet odáig fajult, hogy közlekedési cégek főnökei panaszt emeltek. A „scooterek” miatt különösen az idős utasok vannak kitéve a sérülés veszélyének – mondják.

Különös aggodalomra adnak okot az olyan elektromos rollerek, amelyeket illegálisan úgy alakítottak át, hogy a megengedett 25km/órás sebességnél gyorsabban haladjanak. Egy kerékpárjavító műhelyek arról számoltak be, hogy már vannak rollerek, amelyek 80km/órás sebességgel is tudnak száguldani.

„Rajzanak a buszok körül a rollerek”

A piros buszokat viszont úgynevezett intelligens sebességasszisztens technológiával kezdték el felszerelni, ami annyit jelent, hogy az egyre inkább elterjedő limitre, maximum 20 mérföldre, 32 km/órára korlátozza a monstrumok sebességét.

Jon Eardley, az Abellio London Buses nevű cég ügyvezető igazgatója a brit főváros „Esti Hírlapjának”, az Evening Standardnak panaszolta fel:

„Rengeteg átalakított elektromos roller és kerékpár van forgalomban. Ha összehasonlítjuk egy normál pedálos biciklivel, az elektromos változatok gyorsulása egészen elképesztő”.

"A buszok 20 mérföld/órás sebességre vannak korlátozva, de ezek a könnyű járművek rajzanak körülöttük, a járdaszegély mellett belülről vagy a másik oldalról is leelőzik a járművet, ami kemény fékezéseket eredményez."

(Mivel a sofőr nem tud egyszerre háromfelé nézni és mivel a visszapillantónak is van vakfoltja).

A több közlekedési céget összefogó Transport for London (TfL) adatai azt mutatják, hogy 2022-23-ban 16 ember halt meg és 220 sérült meg súlyosan autóbuszon utazva vagy autóbuszt érintő balesetben.

"Szokatlanul magas volt" az olyan esetek száma, amikor a busz utasainak súlyos sérülései keletkeztek. Ezek leggyakoribb oka a csúszás, botlás vagy esés volt – állt a jelentésben.

2030-ra betiltották a halálos baleseteket

A TfL nem érte el azt az időközi célt, hogy 70 százalékkal csökkentse a 9000 buszból álló flottáját érintő halálesetek és a súlyos sérülések számát.

Az a hosszú távú cél is elérhetetlennek tűnik, hogy 2030-ra ne legyen halálos baleset a londoni buszokon. (Ami meglehetősen naivnak tűnik, mintha ki lehetne zárni, hogy bármikor is baleset történjen).

A 2005-2009-es "kiindulási" értékhez képest viszont mostanra 54 százalékkal csökkent a londoni buszok által megölt vagy miattuk súlyos sérülést elszenvedő emberek száma.

A TfL most megrendelt egy kutatást, hogy kiderítse, miért esnek el az utasok a buszokon, és hogy javaslatokat tegyen a biztonság javítására.

Személyes tapasztalat: a sofőröket sem kell félteni, mert némelyikük „digitális” üzemmódban vezet, mintha csak a padlógázt vagy a satuféket ismerné.

Igaz, meglehetősen frusztráló számukra tartani a menetrendet a dugók és a problémás utasok miatt és egyes kommentátorok szerint azért is, mert a menetrendeket úgy tűnik nem igazították hozzá az új, 20 mérföldes sebességkorlátozásokhoz.

A közlekedési vállalat közben jövőre 450 buszra "fáradtságérzékelő technológiát" szerel fel, hogy detektálja, nem fáradnak-e el a sofőrök.

Címlapról ajánljuk

Vasárnap Ausztria választ: a Szabadságpárt visszatérhet a csúcsra

Épp hogy csak túljutott Ausztria a rendkívüli károkat okozó áradások nehezén, az ország a hét végén újabb, ezúttal politikai megméretés előtt áll. Több mint 6,3 millióan járulhatnak a szavazóurnák elé, hogy újabb öt évre új parlamentet, illetve új kormányt válasszanak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.30. hétfő, 18:00
Kövér László
az Országgyűlés elnöke
Harmadik világháborúval riogatott Trump, egyetlen döntéssel meg lehetne rengetni Oroszországot – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Harmadik világháborúval riogatott Trump, egyetlen döntéssel meg lehetne rengetni Oroszországot – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Donald Trump republikánus amerikai elnökjelölt és Volodimir Zelenszkij ukrán államfő a New York-i Trump Towerben folytattak beszélgetést. A találkozó után Trump azt írta saját közösségi platformján, a Truth Social-ön, ha nem ő győz az elnökválasztáson, jön a harmadik világháború. Az elmúlt hónapok legfontosabb kérdése, hogy az európai vezetők és az Egyesült Államok döntéshozói engedélyezik-e Kijevnek, hogy a Nyugattól kapott modern fegyverrendszereket bevessék Oroszország területe ellen. Az amerikai Institute for the Study of War (ISW) intézet írt egy elemzést, hogy miért lenne fontos egy ilyen lépést megtenniük Ukrajna szövetségeseinek. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. szeptember 28. 11:00
×
×
×
×