Moszkva ukrajnai inváziója és a nemzetközi szankciók nyomán leállt a légi utasszállítás az Európai Unió és az Orosz Föderáció között. Az orosz és az európai gépek nem léphetnek be egymás légterébe, az orosz állampolgárok nem kapnak európai vízumot, és immár Moszkva is megtiltotta a „barátságtalan országok” polgárainak a belépést.
Közben március 28., azaz hétfő volt a határidő, hogy Moszkva visszaadja a tulajdonosoknak polgári légiflottája tőlük bérelt gépeit.
A legtöbb gépet az oroszok átállították belföldi járatokra, figyelmen kívül hagyva, hogy Bermuda és Írország – ahol a legtöbb járművet regisztrálták – megvonta tőlük a légialkalmassági tanúsítványt. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA visszavonta az úgynevezett harmadik országbeli, TCO engedélyeket és ezt még tetézte azzal, hogy az orosz gyártású utas- és tehergépek valamint helikopterek légialkalmassági tanúsítványait is érvénytelenítette – ami azt jelenti, hogy ilyen gépeket nem lehet üzemeltetni az unió területén.
Az adok-kapok jellegű szankcionálás közepette a lízingcégek most azzal szembesülnek, hogy elveszítik és le kell írniuk tulajdonukat és a biztosítókkal csatázva kell megpróbálniuk csökkenteni veszteségeiket.
„Ez lesz a polgári repülés történetének legnagyobb repülőgéplopása” – mondta Volodimir Bilotkach ukrán származású légügyi szakértő, a Légiügyi Közlekedés Menedzsment című nemzetközi szaklap társszerkesztője és a szingapúri Technológiai Egyetem társprofesszora.
Annak ellenére, hogy a dupla regisztrációt
a nemzetközi szabályok tiltják, Oroszország már saját lajstromba vette a külföldről lízingelt gépek több mint felét
– amint az orosz állami Duma elfogadta az erről szóló törvényt. Közben külföldön 78, orosz légicégeknek lízingelt gépet foglaltak le – írta az Interfax hírügynökség. Az egyik legnagyobb lízingcég, az Avolon felmondta összes orosz polgári légügyi lízingszerződését 14 gépéből 4-et sikerült visszaszereznie.
Annak ellenére, hogy a lízingcégek biztosítást kötöttek a gépeikre, a lehetséges veszteségek példanélküli mértéke azt jelentheti, hogy éveken át kell majd csatázniuk, mire kompenzálják őket – jegyzi meg a National Post című kanadai lap.
Még ha vissza is kapják a gépeket, kérdés, hogy mennyivel csökken az értékük. Ha ugyanis nincs pontos nyilvántartás arról, hogy milyen karbantartáson estek át és hogy lekövethető, valódi alkatrészeket szereltek-e beléjük, akkor gondban lehetnek. A Moszkva elleni szankciók része az is, hogy a gépek karbantartását is tiltják. A lapnak nyilatkozó szakértők szerint a lízingcégek még valahogy túlélik az anyagi veszteséget, hiszen az Oroszországban bérbe adott gépek a teljes portfólió mindössze 10 százalékát teszik ki, viszont az orosz légipiac potenciálja – a háború utáni időkről van szó – visszaesik.
Egyes orosz cégek például az UTair - a hosszútávú kapcsolatok fenntartásában reménykedve jelezték, hogy készek visszaadni a gépeket. Kérdés, hogy az orosz kormány ezt engedni fogja/e.
A gépeket lízingelő cégek között vannak kínaiak is – és ők sem kaptak vissza gépeket. Források szerint ők is a biztosítókhoz kívánnak fordulni.