Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
A VW Slovakia által közreadott felvételen egy készülő jármű látható a német Volkswagen autógyár pozsonyi összeszerelő üzemének festőkamrájában 2010. november 5-én.
Nyitókép: MTI/VW Slovakia

Bizonytalan jövő elé néznek a szlovákiai autógyárak

A szlovákiai autógyárak lassan kezdenek magukhoz térni a koronavírus okozta sokk hatása alól, a jövőt illetően azonban nagy a bizonytalanság. A nagyszombati üzem vezetése szerint fennállásuk óta ez volt a legnagyobb válság, és a veszteségeket idén már nem tudják pótolni. Egyelőre őszig vannak megrendeléseik.

A koronavírus-járvány miatt leállt a termelés a nagyszombati PSA Peugeot Citroën gyárban, és ez azt jelentette, hogy 72 ezer autóval kevesebb készült el. Ezt a veszteséget az év végéig már nem képesek bepótolni. Martin Dzama vezérigazgató-helyettes beismerte, ha a konszern nem dönt egy új modell gyártásáról Nagyszombatban, nehezen tudja elképzelni a gyár további működését. Ha beigazolódnak a vezérigazgatóhelyettes félelmei, akkor

a nagyszombati PSA lehet az első szlovákiai autógyár, amelyet a járvány miatt be kell zárni.

A gyárban jelenleg 4500 ember dolgozik.

A csaknem két hónapig tartó gyártáskiesés a többi autógyárat is negatívan érintette. A Zsolna melletti KIA-gyárban még mindig csak két műszakban dolgoznak.

„2020 első félévében a KIA Motors Slovakia több mint 131 ezer autót gyártott” – mondta Ján Kravčák szóvivő. „Ez a tavalyi év hasonló időszakához képest 27 százalékos csökkenést jelent” – tette hozzá.

A Nyitra melletti Jaguar-Land Rover esetében is hasonló a helyzet. „Az utóbbi negyed évben, vagyis március végéig az eladás 39 százalékkal esett vissza, de azt látjuk, hogy a kínai piac lassan magához tér, és Nyitrán a gyártás a világban kialakult helyzethez igazodik” – nyilatkozta Miroslava Remenárová, a cég külkapcsolatokért felelős munkatársa.

Őszig az autógyáraknak még vannak terveik, de a folytatás bizonytalan.

A nagyszombati PSA Peugeot Citroën gyár vezérigazgatója, Stefan Bonomo, úgy látja, vannak ugyan megrendeléseik, amelyekkel őszig működni tudnak, de nehéz megjósolni, mi lesz azután, mert senki nem tudja megmondani, hogyan alakul a pandémia.

A pozsonyi Volkswagenben egy új modellnek egy meglevő gyártósorba való integrálására készülnek, és őszre várható a gyártás kezdete. A szlovákiai autógyárakban a járvány miatt nem voltak elbocsátások. Arra számítanak, hogy a biztonság érdekében az autók iránti kereslet fokozatosan növekedni fog.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×