Infostart.hu
eur:
389.6
usd:
330.23
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Rotterdam, 2016. május 24.A Harmony of the Seas, a világ legnagyobb óceánjáró kirándulóhajója érkezik Rotterdam kikötőjébe 2016. május 24-én. A 362 méter hosszú és 66 méter széles, a 2100 főnyi személyzet mellett 6360 utas befogadására képes hajó a Royal Caribbean Cruises amerikai társaság számára épült 10 millió munkaórányi munkával, kereken egymilliárd euróért (kb. 315 milliárd forint). A 120 ezer tonnás, 16 emelet magas kolosszuson 66 ezer négyzetmétert foglalnak el az éttermek és a szabadidő-létesítmények, köztük a világ legnagyobb, hajón működő vízi csúszdája. (MTI/EPA/Lex van Lieshout)
Nyitókép: MTI/EPA/Lex van Lieshout

A legrosszabbra készül a britek legfontosabb partnerkikötője

Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból komoly gondokat és fennakadásokat okozhat Európa legnagyobb kikötőjében, Rotterdamban. A holland városon át halad át ugyanis a Nagy-Britanniához kapcsolódó árukereskedelem jelentős része – és a kamionok veszteglésre kényszerülhetnek.

A politikai játszmák miatt egyelőre nem világos, hogy mikor és hogyan lép ki Nagy-Britannia az EU-ból, de az európai megakikötő, Rotterdam a legrosszabbra készül.

Ha a brit parlament megosztottsága miatt bukik a szabályozott és átmenetet magában foglaló kilépés lehetősége, akkor a britek március 29-én csapják be maguk mögött az ajtót, és költöznek ki a közös házból. A fő gond ezzel az lesz, hogy a kontinens és a szigetország között azonnal a Kereskedelmi Világszervezet, a WTO vámszabályai lépnek életbe.

Hogyan hat ez Rotterdamra? Az oda érkező kamionok nem indulhatnak tovább akadálytalanul az áruval.

A holland kikötőn minden évben 40 tonna a britekhez tartó, illetve onnan Európába küldött áru halad át – közölték a kikötői hatóságok, amelyek most kétségbeesetten készülnek a lehetőségre.

A WTO-vámszabályok azt jelentik, hogy a kamionoknak először át kell esniük a szükséges vizsgálatokon és be kell szerezniük a tovább haladáshoz szükséges papírokat. Amíg várnak, addig hatalmas forgalmi dugók alakulhatnak ki nemcsak a kikötőben, de Rotterdam körül is.

A britekhez tartó kamionokat ugyanis nem engedik majd be terminálra és azok így az odavezető utakon vesztegelhetnek majd és a nehézségek valószínűleg alaposan próbára teszik majd a nyomás alatt lévő sofőrök idegrendszerét.

A város így most gigantikus parkolót épít a környékbeli mezőgazdasági földeken,

de a tervek szerint csak 200 kamion tud majd itt ideiglenesen parkolni, amíg a vezetők megszerzik a szükséges dokumentációt.

"A brexit utáni első napok bizonyosan lázongásokat és bizonytalanságot okoznak majd" – mondta Allard Castelein, a kikötő vezérigazgatója. "Mindent megtettünk, hogy készen álljunk, de mindig lehetnek gondok" – tette hozzá.

"Aggodalmat okoz az Európába irányuló brit export kérdése is. Amíg a brit és uniós politikusok tárgyaltak a brexitről, addig nem volt lehetőségünk valódi tárgyalásokat folytatni arról, hogyan kezeljük a felmerülő gondokat" – mondta a kikötőigazgató.

"Tehát az, hogy hogyan működnek majd a dolgok a brit oldalon, számunkra egy fekete dobozt jelentenek"

– fogalmazott.

A holland hatóságok közben 300 új vámilletékest és többtucat állatorvost vesznek fel, hogy a lehető leggördülékenyebb legyen az ellenőrzés az alku nélküli brexit esetén.

A kikötő egyelőre arra készül, hogy maga a brit kilépés nem nagyon érinti majd anyagilag. Az illetékes azonban elismerte: ha a brexit és annak módja miatt gazdasági recesszió alakul ki a briteknél és visszaesik a kereskedelem, akkor Rotterdam is nagy árat fizethet a brexitért. A hollandok meg is becsülték, mennyit veszíthet az egész ország - Európa ötödik legnagyobb gazdasága - az alku nélküli brit kilépéssel: 2023-ig 2,3 milliárd eurót.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Tóth Tamás táplálkozási szakértő az InfoRádióban arról beszélt, hogy vannak módszerek, amelyekkel azok is átvészelhetik drasztikus súlygyarapodás nélkül az ünnepeket, akik egyébként sem étkeznek és élnek túl egészségesen. Ha viszont megtörtént a baj, és „bűnbe estünk”, akkor sincs minden veszve.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×