Napokon át hallgatott, de végül meghajolt a nyomás alatt az 50 millió felhasználót érintő adatgyűjtési botrány nyomán a Facebook első embere. Mark Zuckerberg a közösségi oldalon közzétett közleményben ismerte el, hogy „hibákat követtek el”, és „visszaéltek a felhasználók bizalmával”, de nem kért bocsánatot – annak ellenére, hogy sokan már a Facebook bezárását követelik.
A napokban botrány pattant ki, miután kiderült: egy, a Facebookon korábban elérhető személyiségteszt által gyűjtött személyes adatok egy politikai reklámokkal foglalkozó cégnél kötöttek ki.
A Cambridge Analytica nevű vállalkozást a korábban a Donald Trump amerikai elnök tanácsadójaként dolgozó, radikális jobboldali Steve Bannon alapította. A cég vezérigazgatója azzal hencegett, hogy a Facebook-alkalmazástól megszerzett 50 millió felhasználó adataival célzott politikai reklámokat juttattak el Facebook-felhasználókhoz, és ezzel Donald Trump javára döntötték el a tavalyi amerikai elnökválasztást.
A kedden állásából felfüggesztett cégvezető, Alexander Nix azt is állította, hogy szoros kapcsolatban álltak a Trump-kampánnyal. Trump győzelmét sokan korábban orosz hackerek beavatkozásának tulajdonították.
Zuckerberg megjegyezte: „felelősségünk, hogy megvédjük az Önök adatait, és ha ez nem megy, akkor nem érdemeljük meg, hogy szolgáljuk Önöket.”
Drámai hangú bejelentésében ígéretet tett arra, hogy többek között auditálják az összes alkalmazást, amely személyes adatokhoz fért hozzá, és letiltják az ezeket etikátlanul kezelő fejlesztőket.
Az ügy előzménye, hogy 2014-ben Aleksandr Kogan pszichológus-kutató ártalmatlannak tűnő személyiségtesztet írt Facebook-felhasználók számára. Az alkalmazás 270 ezer ember adatait rögzítette, de ellentmondásos módon Facebook-barátaik nyilvános adatait is tárolta.
Az eredetileg tudományos kutatásnak indult teszt 50 millió felhasználó digitális profilját alkotta meg. Kogan közben úgy döntött, hogy vállalkozást indít, és eladta az adatokat a politikai tanácsadó cégnek – állítása szerint a felhasználói feltételek között ez világosan szerepelt, és a Facebook ebben nem akadályozta meg –, de most szerződésszegéssel vádolja és „bűnbakot akar belőle csinálni”.
A botrány másik szereplője, a Cambridge Analytica szintén tagadta, hogy bármi rosszat tett volna.
Ezzel most az a helyzet állt elő, hogy mindenki másra hárítja a felelősséget, miközben többmillió Facebook-felhasználó adatait felhasználták egy politikai reklámkampányban.
Aleksandr Kogan ugyanakkor azt mondta: a célzott reklámoknak nem túl sok eredménye lehetett, mert a profilok meglehetősen pontatlanul jósolták meg az érintett emberek politikai preferenciáit.
Ettől függetlenül egy sor amerikai kongresszusi képviselő követeli, hogy a Facebook-főnökét idézzék be bizottsági meghallgatásra.