eur:
411.15
usd:
394.66
bux:
0
2024. december 27. péntek János
A Titanic roncsainál, 4000 méteres mélységben szerencsétlenül járt Titan mélytengeri búvárhajó roncsát emelik partra a Horizon Arctic hajó fedélzetéről a kanadai parti őrség mólójánál, az Új-Fundland szigetén fekvő St. John kikötőjében 2023. június 28-án. A Titan öt utasa életét vesztette.
Nyitókép: MTI/AP/The Canadian Press/Paul Daly

Valószínűleg ezért roppant össze a Titan

A turisták kedvéért megnagyobbított ablak lehetett az oka annak, hogy a Titanic roncsaihoz ereszkedő búvárhajó június második felében összeroppant. Akkor 5 ember vesztette életét. A vizsgálat azóta is tart.

"A rendelkezésre álló információk szerint az ablak volt a Titan egyik gyenge pontja." - olvasható az Origo cikkében, amely a Titán pusztulásának okát kutatta.

Azt írják, hogy a vélhetően június 18-án összeroppant búvárhajó katasztrófájának okát még vizsgálják, de szinte biztosan szerkezeti hiba történhetett. Azt valószínűsítik, hogy az 1300 méteres mélységig nyomásállónak garantált plexiablak nem bírta ki az üzemi értéket jelentősen meghaladó környezeti nyomást, de az is lehetséges, hogy a héjszerkezet szénszálai pattantak el. Abban a mélységben, ahol a tragédia bekövetkezett, 3500 méter mélyen, 350 atmoszféra a környezeti nyomás.

Az Infostarton is írtunk már arról, hogy a BBC 2022-es dokumentumfilmjében bemutattak egy helyzetet, amikor a hajó, vagy inkább kapszula öt utast vitt a Titanichoz. Ebben a Titan vezetője és a Titant működtető OceanGate Expeditions műveleti igazgatója, Scott Griffith merülés közben közli a csapattal, hogy gond van a Titannal. Ahelyett, hogy az a tervek szerint haladt volna a célja felé, spirálisan kezdett el forogni, Griffith pedig elveszítette az irányítást.

A tragédiát akkor úgy sikerült megelőzni, hogy a kísérőhajó legénysége átprogramozta a Titan vezérlését, így az folytatni tudta az útját a Titanic felé. A megoldás pedig az volt, hogy a hajót 90 fokkal meg kellett dönteni, így az ismét megfelelően működött.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×