Infostart.hu
eur:
364.82
usd:
316.05
bux:
150000.33
2026. augusztus 11. kedd Tiborc, Zsuzsanna
Nyitókép: Pixabay.com

Egy népszerű édesítőszer stroke és szívroham kialakulásához is hozzájárulhat

Egy friss kutatás a fenti állapotokon kívül vérrögösödés kialakulásával is összefüggésbe tudta hozni egy népszerű édesítőszer használatát.

Az eritrit okozta kockázatot még csak nem is nevezte szerénynek Stanley Hazen, a kutatás vezetője: a Nature Medicine folyóiratban közzétett tanulmány szerint a szívbetegségek kockázati tényezőivel - például cukorbetegséggel - rendelkező embereknél kétszer nagyobb volt a szívroham vagy stroke kockázata, ha vérükben igen magas volt az eritrit szintje.

Azoknál, akiknél a vér eritritszintje a felső 25 százalékba tartozott, kétszer nagyobb volt a szívroham és a stroke kockázata, mint azoknál, akiknél az eritritszint a legalsó 25 százalékba tartozott. Hazen szerint ez az eritrit fogyasztását egy szintre helyezi az olyan kockázati tényezőkkel, mint amilyen a cukorbetegség.

Nagy a meglepetés

Laboratóriumi és állatkísérletek arra is rámutattak, hogy az eritrit fogyasztása megkönnyíti a vér alvadását, ami vérrögök kialakulásához vezethet. A rögök a szívbe jutva szívrohamot, az agyba kerülve stroke-ot okozhatnak. Ez Andrew Freeman kardiológiai szakember szerint aggodalomra ad okot, bár természetesen további kutatásokra is szükség van a témában.

Az eredményekre reagálva a Kalóriaszabályozási Tanács - egy iparági szövetség - a CNN-nek azt mondta, hogy "a tanulmány eredményei

ellentétesek az évtizedes tudományos kutatásokkal, amelyek szerint az eritrithez hasonló csökkentett kalóriatartalmú édesítőszerek biztonságosak,

amint azt az élelmiszerekben és italokban való használatukra vonatkozó globális szabályozási engedélyek is bizonyítják".

Az eritrit egy számos gyümölcsben és zöldségben természetesen előforduló cukoralkohol, mely kalóriamentesen képes a cukor édességének 70 százalékát nyújtani. Nincs utóíze, hatására nem ugrik ki a vércukor és nem is hajt úgy, mint más cukorhelyettesítők, az élelmiszeriparban ezért nagyon széles körben használják.

A kutatók a szívbetegségek és az eritrit közti összefüggésekre véletlenül bukkantak rá: Hazen csapata olyan kémiai jelzőanyagot keresett a vérben, amely előre tudja jelezni a szívroham, a stroke és a halálozás kockázatát. Ehelyett találtak rá az eritrit szerepére.

Eredetileg a szívbetegség kockázatának kitett 1157 személy 2004-2011 között gyűjtött vérmintáját elemezték, később pedig további 2100 amerikai és több mint 800 európai mintán is lefuttatták a tesztet.

Hazen szerint mindhárom populációban a résztvevők háromnegyedének volt szívkoszorúér-betegsége vagy magas vérnyomása, és körülbelül egyötödüknek cukorbetegsége. A mintát adók mint fele férfi volt, és hatvanas-hetvenes éveiben járt.

A kutatók mindhárom populációban azt találták, hogy a magasabb eritritszint a szívroham, a stroke vagy a három éven belüli halálozás nagyobb kockázatával függött össze.

A vizsgálat utolsó részében nyolc egészséges önkéntes olyan italt ivott, amely 30 gramm eritritet tartalmazott.

"Harminc gramm elég volt ahhoz, hogy a vér eritritszintje ezerszeresére emelkedjen. A következő két-három napon keresztül a véralvadási kockázat kiváltásához és fokozásához szükséges küszöbérték fölött maradt" - mondta Hazen, aki szerint kutatásuk elegendő bizonyítékot szolgáltat arra, hogy amíg további eredmények nem születnek a témában, addig a már alapbetegségük miatt is kockázatnak kitettek ne fogyasszanak ilyen típusú édesítőszert.

Címlapról ajánljuk
Baka András államfő beszéde a parlamentben megválasztása után: a társadalom mélyen megosztott, szembenézésre van szükség

Baka András államfő beszéde a parlamentben megválasztása után: a társadalom mélyen megosztott, szembenézésre van szükség

„Pártpolitikai semlegesség, de semmiképp sem értéksemlegesség” – mondta szerepéről a megválasztott köztársasági elnök, a korábbi Legfelsőbb Bíróság exelnöke a parlamentben, miután a képviselők első körben, kétharmados többséggel mondtak igent rá. A Fidesz és a KDNP nem vett részt a szavazáson, az eredmény kihirdetésekor és a beszéd idején a Mi Hazánk képviselői sem voltak jelen a teremben. A titkos szavazáson a 199 képviselőből 140 igen voks volt (minden bizonnyal a tiszás képviselők), 6 nem (minden bizonnyal a mi hazánkosok), 53-an nem vettek részt a voksoláson. Baka András már le is tette az államfői esküt.

Lakatos Mónika az Arénában: van, ami a sok időjárási rekordnál is érdekesebb ebben a nyárban

Több abszolút időjárási rekord is megdőlt júniusban és júliusban Magyarországon, de történt a rekordoknál is érdekesebb, ugyanakkor riasztóbb változás is az időjárásunkban – mondta Lakatos Mónika, a HungaroMet éghajlatkutatója az InfoRádió Aréna című műsorában.
inforadio
ARÉNA
2026.08.11. kedd, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Fontos adat jön, erre szegeződik minden tekintet!

Fontos adat jön, erre szegeződik minden tekintet!

Nagyjából stagnáltak a hétfői kereskedésben a vezető európai és amerikai részvényindexek, a befektetők újabb impulzusokra várnak. Témákból pedig van bőven, a befektetők a Hormuzi-szoros körüli bizonytalanság, a magasabb olajárak és az inflációs kockázatok mellett már a szerdai amerikai inflációs adatra figyelnek, ami érdemben befolyásolhatja az amerikai jegybank kamatpályájával kapcsolatos várakozásokat. Kedden vegyesen alakult az ázsiai részvénypiacok mozgása, a dél-koreai tőzsde erősödött, a kínai részvénypiacok viszont estek. Az európai és az amerikai tőzsdéken kis elmozdulásokkal zajlik a kereskedés.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×