Infostart.hu
eur:
364.19
usd:
315.45
bux:
149599.45
2026. augusztus 11. kedd Tiborc, Zsuzsanna

Az étrenddel módosított bélflóra befolyásolja az agyműködést

Először sikerült kimutatniuk kutatóknak, hogy a táplálékkal a gyomorba bevitt baktériumok hatással lehetnek az emberi agy működésére.

Egészséges nők agyműködése megváltozott mind nyugalmi, mind érzelmi-felismerési helyzetben, ha rendszeresen fogyasztottak probiotikumokat tartalmazó joghurtot - mutatta ki a Kaliforniai Egyetem (UCLA) Los Angeles-i karának vizsgálata.

A probiotikumok támogatják a bélrendszerben a hasznos baktériumok elszaporodását, a betegséget okozó káros baktériumokat pedig visszaszorítják.

"Arra figyeltünk fel, hogy a joghurt egyes összetevői befolyásolják az agynak a környezeti ingerekre adott válaszát" - idézte Kirsten Tillischt, a tanulmány vezető szerzőjét a ScienceDaily tudományos hírportál.

A kutatók már tisztában voltak azzal, hogy az agy jelzéseket küld az emésztőrendszernek, így okozhatnak az érzelmi változások és a stressz emésztőrendszeri panaszokat. Eddig is gyanították, ám csak állatoknál igazolták azt, hogy ellenkező irányban is folyik a kommunikáció. "Egyes betegek állítják, sosem tapasztaltak szorongást vagy depressziót, míg bélrendszeri problémáik nem jelentkeztek. Tanulmányunk kimutatta, a bélcsatorna-agy útvonal kétirányú" - magyarázta Tillisch.

A felfedezés jelentős hatással lehet a jövőbeni kutatásokra az emésztőszervi, mentális és neurológiai betegségek megelőzésének és kezelésének terén.

A szakemberek vizsgálatában 36, 18-55 év közötti nő vett részt. Három csoportra osztották őket, az első csoportban lévők négy héten át naponta kétszer fogyasztottak többféle probiotikummal dúsított joghurtot, a második csoport tagjai ezeket nem tartalmazó, ám ugyanolyan külsejű és ízű tejterméket, a harmadik egyiket sem. A négyhetes kúrát megelőzően és azt követően is MRI-készülékkel vizsgálták meg a résztvevőket, mindkét alkalommal nyugalmi állapotban, illetve válaszadás közben. Az utóbbi úgy történt, hogy a nőknek dühös vagy rémült arcokat ábrázoló fotókat mutattak, amelyeket ugyanolyan reakciót tükröző arcok képével kellett párosítaniuk.

A feladat idején a probiotikumot fogyasztó nők érzelmekkel, érzékeléssel kapcsolatos agyterületei kisebb aktivitást mutattak, míg a másik két csoport tagjainak agytevékenysége változatlan vagy erőteljesebb volt. A kutatókat meglepte az, hogy az agy milyen sok területét érintette a változás.

"Emésztőszervi, mentális és neurológiai betegségek megelőzésének és kezelésének új stratégiáit kutathatjuk, mivel bebizonyosodott, a bélrendszer is küld jeleket az agynak, és a jelek étrendmódosítással befolyásolhatók - jelentette ki Emeran Mayer (UCLA) orvos, pszichiáter és pszichológus, a tanulmány vezető szerzője.

A probiotikumok agyműködésre gyakorolt hatása a szakemberek szerint felveti a kérdést, vajon a sorozatos antibiotikum-kúrák járnak-e hasonló következménnyel. Az újszülött intenzív centrumokban, illetve a gyermekkori légzőszervi fertőzések kezelésekor hosszú ideig alkalmazott antibiotikum elpusztítja a normál bélflórát, és lehetséges, hogy hosszú távon befolyásolja az agyműködést.

A tudósok szerint ha sikerül jobban megérteni a bél mikrobiológiája és az agy közötti összefüggést, új utak nyílhatnak a krónikus fájdalom, az Alzheimer-kór vagy az autizmus kezelésében.

A tanulmány a Gastroenterology című szakfolyóirat júniusi számában jelenik meg.

Címlapról ajánljuk
Baka András államfő beszéde a parlamentben megválasztása után: a társadalom mélyen megosztott, szembenézésre van szükség

Baka András államfő beszéde a parlamentben megválasztása után: a társadalom mélyen megosztott, szembenézésre van szükség

„Pártpolitikai semlegesség, de semmiképp sem értéksemlegesség” – mondta szerepéről a megválasztott köztársasági elnök, a korábbi Legfelsőbb Bíróság exelnöke a parlamentben, miután a képviselők első körben, kétharmados többséggel mondtak igent rá. A Fidesz és a KDNP nem vett részt a szavazáson, az eredmény kihirdetésekor és a beszéd idején a Mi Hazánk képviselői sem voltak jelen a teremben. A titkos szavazáson a 199 képviselőből 140 igen voks volt (minden bizonnyal a tiszás képviselők), 6 nem (minden bizonnyal a mi hazánkosok), 53-an nem vettek részt a voksoláson. Baka András már le is tette az államfői esküt.

Lakatos Mónika az Arénában: van, ami a sok időjárási rekordnál is érdekesebb ebben a nyárban

Több abszolút időjárási rekord is megdőlt júniusban és júliusban Magyarországon, de történt a rekordoknál is érdekesebb, ugyanakkor riasztóbb változás is az időjárásunkban – mondta Lakatos Mónika, a HungaroMet éghajlatkutatója az InfoRádió Aréna című műsorában.
inforadio
ARÉNA
2026.08.11. kedd, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×