Infostart.hu
eur:
351.97
usd:
304.29
bux:
133528.69
2026. június 12. péntek Villő

Nem véd a rák ellen a vitamin

Világszerte sokan szednek különböző vitaminokat - a legtöbben C- és E-vitamint - remélve, hogy azok megelőzik a súlyos betegségeket, például a rosszindulatú daganatok megjelenését, ám úgy tűnik, hiába.

Az Amerikai Orvosszövetség tekintélyes hetilapja, a JAMA két vizsgálat eredményeit közölte, és ezek nem igazolták sem a vitaminok, sem a szelénium rákot megelőző hatását.

A - vélhetően - vitaminos tévhit csaknem másfél évtizede "indult": akkoriban közölték egy biztató megfigyelés adatait, melyek szerint azok a cigarettázó férfiak, akik E-vitamint szedtek, ritkábban kaptak rákos megbetegedést, mint a vitaminkúrában nem részesülő társaik. Ez azt a reményt keltette betegekben és orvosokban egyaránt, hogy bizonyos vitaminokkal a rosszindulatú daganatok kifejlődése gátolható.

Két évvel később arról jelentek meg közlések, hogy a szelénium használata a prosztata rákjának előfordulását csökkenti. Hatalmas kutatások indultak el a következő esztendőkben és most egyszerre két ilyen tanulmány eredményeit közölték ugyanabban a folyóiratban. J. Michael Gaziano vezetésével az amerikai orvosok évtizedek óta folyó vizsgálatának adatait ismertették. Ez már a második tanulmány volt önként jelentkező orvosok részvételével. Most 1997-től csaknem tizenötezer, 50 évnél idősebb férfi doktor szedett minden nap E-vitamint és C-vitamint és azt vizsgálták, hogy átlag nyolc év alatt közülük hány résztvevőnek lett prosztatarákja, vagy bármilyen daganatos betegsége.

A tanulmány a legkorszerűbb tudományos módszerekkel folyt: a vizsgálati alanyok véletlenszerű kiválasztás szerint szedték a tablettákat és sem a résztvevők, sem az őket kezelő orvoskollégák nem tudták, ki szedi a vitamint és ki kap vitamint nem is tartalmazó készítményt.

Amikor a titkosan tárolt adatokat összesítették, kiderült, hogy a vitaminnal kezelt doktorok ugyanolyan arányban kaptak prosztatarákot vagy egyéb daganatos betegséget, mint azok, akik vitaminokat nem szedtek az utolsó évtizedben.

A másik tanulmány résztvevői három országban kaptak szeléniumot, E-vitamint, a kettőt együtt, vagy hatóanyagot nem tartalmazó áltablettákat. A 35.533 férfi három éven keresztül kapta a kezelést és az eredmény itt is ugyanaz volt:, a szelénium vagy az E-vitamin sem külön, sem együtt nem védett a rosszindulatú daganatoktól.

Címlapról ajánljuk
inforadio
ARÉNA
2026.06.15. hétfő, 18:00
Virág Andrea a Republikon Intézet stratégiai igazgatója
Kiszelly Zoltán a Századvég politikai elemzési igazgatója
Tisza-kormány: módosítanák a médiatörvényt, hivatalosan is megállapodás született a kárpátaljai kisebbségek jogairól

Tisza-kormány: módosítanák a médiatörvényt, hivatalosan is megállapodás született a kárpátaljai kisebbségek jogairól

A tegnapi nap számos fontos kormányzati döntést jelentett be Magyar Péter miniszterelnök. A jelzáloghitelek kamatstopja szeptember 30-ig fennmarad, meghosszabbítja a kormánya lakossági napelemes rendszerek és fűtéskorszerűsítések támogatását. Javítási és fejlesztési programot indít a legkritikusabb állapotú intézményekben a kormány. Péntek este megjelent a médiatörvény módosításáról szóló, a Tisza Párt képviselői által beadott törvényjavaslat, amellyel biztosítanák a közmédia függetlenségét a jövőben. A tervezet értelmében jelentősen átalakulna a szervezet működése, az MTVA helyett új felügyeleti szerv jönne létre Független Közmédia Testület néven. Magyar Péter pénteken azt is bejelentette, hogy Magyarország hivatalosan is megállapodott Ukrajnával a kárpátaljai magyar kisebbségek jogaival kapcsolatban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×