eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Jem Hepworth during the W Series testing at the Barcelona-Catalunya Circuit, in Barcelona, on 03th March 2022. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto via Getty Images)
Nyitókép: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto via Getty Images

Forma-1: a női pilóták esélyeiről és új helyszínekről is beszélt Stefano Domenicali

Mikor lehetnek női pilóták a Forma–1-ben? Lesz-e verseny Kínában? Mikor kerül be a naptárba Afrika?

Hacsak nem robban be valaki meteoritként a sportág egére, a következő öt évben még nem tartja valószínűnek, hogy női pilóta induljon a Forma–1 mezőnyében. Ők azonban mindent megtesznek annak érdekében, hogy javítsanak a rendszeren, fogalmazott Stefano Domenicali a Belga Nagydíj előtti sajtótájékoztatóján.

A sportág eddigi történetében összesen két olasz nő állhatott rajtrácsra: Maria Teresa de Filippis az ötvenes években öt versenyen indult, Lella Lombardi pedig a hetvenes évek közepén tizenkét alkalommal versenyzett a Forma–1 mezőnyében. Lombardi pontszerzésig is jutott: 1975-ben hatodik helyen végzett a csonka Spanyol Nagydíjon, ezért fél pont járt akkoriban - írja a BBC.

A nők nehézségekkel küzdenek

A Forma–1 idén azzal promotálja a kizárólag női versenyzőket felvonultató W-Seriest, hogy egyes versenyeit a nagydíjakhoz kapcsolódóan rendezi meg. Domenicali szerint ez nagyszerű együttműködés.

"Ahhoz, hogy a lányoknak esélyt adjunk arra, hogy a fiúkkal azonos szinten versenyezzenek, ugyanabban életkorban kell a Forma–3 és a Forma–2 szintjén versenyezniük. Dolgozunk azon, hogy lássuk, mit tehetünk a rendszer javítása érdekében, hamarosan látható eredményei is lesznek ennek" - mondta, de konkrétumokat nem említett.

A W-Series kétszeres bajnoka, Jamie Chadwick ambíciója a Forma–1-be való továbblépés, de nem biztos abban, hogy nőként megfelel a fizikai követelményeknek ehhez.

Az egyik problémát az jelenti, hogy míg a Forma–1 autói szervókormányosak, a Forma–2 és a Forma–3 autói nem, enélkül pedig a nők nagy, nehéz autók vezetésével küszködnek.

Végre jöhet az afrikai verseny

Domenicali egy johannesburgi versenyről is beszélt, de arról nem árult el részleteket, hogy 2023-ban vagy 2024-ben bekerülhet-e ez a versenynaptárba.

"Mindig is azt mondtam, hogy lesz versenyünk Afrikában, és

erre Dél-Afrika a legvalószínűbb helyszín.

Zajlanak a tárgyalások, hosszú távú megállapodást akarunk kötni, ami időbe telik, de a következő napokban tisztázzuk a részleteket. Elkötelezettek vagyunk Afrika irányába, de jól akarjuk csinálni a dolgot. A versenynaptárt a következő hetekben véglegesítjük" - fogalmazott.

Kína még kérdéses a Covid miatt

Az afrikai verseny a belga megmérettetés helyét veszélyeztetheti a naptárban, de Domenicali szerint nagyon körültekintően kell azzal kapcsolatosan fogalmazni, hogy lesz-e még Forma–1-es nagydíj Spában. A belga féllel is folyamatosan zajlanak a tárgyalások, és Kína is szeretne visszakerülni a naptárba.

Az ázsiai országban 2019-ben rendeztek utoljára versenyt, ezt követően a koronavírus miatti korlátozások nem engedték annak megtartását. Domenicali szerint még nem tiszta a koronavírussal kapcsolatos helyzet, így ők, mint minden más nagy sportág, várják a kínai fél állásfoglalását az év végéig. (Kínában időközben még választás is lesz októberben.)

Megkérdezték Domenicalitól azt is, hogy az emberi jogi helyzet nem okoz-e aggodalmat. válaszában úgy fogalmazott, a politikai állásfoglalás mindig kényes, de minden országban kommunikálják azt, hogy mit tartanak fontosnak, s ha az nem teljesül, nem tartanak ott többé versenyt.

Szaúd-Arábia versenye is a naptárban marad annak ellenére, hogy idén a versenyhétvégén ért rakétatámadás egy olajfinomítót, ami sokakban keltett aggodalmat.

Jövőre 23 vagy 24 nagydíjat akarnak tartani, ami meglehetősen sok, de Domenicali szerint a piac akarja ezt, kevesebbre pedig a történelmi jelentőségű európai versenyek miatt sincs lehetőség. A versenysorrendbe a ramadán ideje is beleszól majd jövőre.

(Címlapképünkön: Jem Hepworth brit autóversenyző, a W-Series katalán körversenyének tesztjén, Barcelonában, 2022 márciusában.)

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 22. 11:41
×
×
×
×