Gyulay Zsolt hangsúlyozta, hogy az idei versenyhétvége az egy és a két évvel korábbitól is eltér. 2020-ban a koronavírus-járvány jelentősen átszabta az F1-es versenynaptárat, és július harmadik hétvégéjén csapott össze a mezőny a Magyar Nagydíjon, amely a szezon harmadik futama volt, ráadásul teljes járványzár alatt. (Az első kettőt egyaránt az ausztriai Red Bull Ringen rendezték.) A tavalyi pedig egy korlátozott, „félcovidos” nagydíj volt, mindenféle óvintézkedéssel. Idén viszont már teljes mértékben visszatérhetnek a régi, megszokott menetrendhez – mondta a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Hungaroring Sport Zrt. már április elején jelezte, hogy a vasárnapi futamra minden jegy elkelt.
A pénteki és szombati napra sincs lelátói ülőhely, azonban még most is váltható sétálójegy,
igaz, korlátozott számban. Gyulay Zsolt ezzel kapcsolatban megjegyezte: korábban elképzelhetetlen volt, hogy már tavasszal elfogyjanak a bérletek – köztük a Super Goldok, illeve egyéb ülőhelyek –, annál is inkább, mert öt új lelátót építettek. Szerinte ha kétszer ennyi hely lett volna a Hungaroringen, azok is beteltek volna.
Becslések szerint több tízezer külföldi szurkoló érkezett, illetve érkezik a napokban Magyarországra a Magyar Nagydíj miatt.
Vasárnap telt ház lesz a Hungaroringen, ez pedig körülbelül százezer embert jelent
– fogalmazott Gyulay Zsolt, aki szerint egyébként már a pénteki és szombati nap is 80-90 százalékos telítettségű, noha ezek a napok korábban ennél jóval szerényebb közönséget vonzottak. A külföldiek zöme Hollandiából érkezik – bár várhatóan kevesebben lesznek mint Ausztriában, ahol a 60 ezer holland lényegében elfoglalta a pályát –, és szép számban várnak szurkolókat Angliából, Ausztriából, Németországból és Olaszországból is.
Már nem sokáig lehet odázni a felújítást
Az InfoRádió Aréna című műsorban arról is szó esett, hogy a Hungaroring felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy hosszú évekig biztonságosan meg lehessen rendezni a Forma–1-es Magyar Nagydíjat. Itthon a politikai szándék egyértelmű a hosszabbításra, ugyanakkor nő a nyomás a jogtulajdonos részéről.
Gyulay Zsolt szerint az a fajta népszerűség, amelynek a száguldó cirkusz manapság örvend – globális szinten a negyedik-ötödik helyen lehet a nézettsége a királykategóriának, körülbelül 1,6 milliárd ember kísérheti figyelemmel –, illetve a népszerűsítés, amelyet a jogtulajdonos Liberty Médai folytat, némi veszélyt is rejt magában a tradicionális pályákra, vagy a nem jól teljesítő promóterekre nézve, és ez tetten is érhető.
„Ha már Monacóba is belekötnek, akkor nagyon-nagyon oda kell figyelni”
– fogalmazott a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. Ezzel arra utalt, hogy a hercegségnek már nem biztos a szereplése a jövő évi versenynaptárban, azután, hogy 2022 végén lejár a szerződése.
A Magyar Nagydíjnak viszont 2027-ig szóló szerződése van a jogtulajdonossal, illetve korábban szó esett egy szóbeli megállapodásról is 2037-ig. Gyulay Zsolt ezzel kapcsolatban azt mondta, első körben 2032-ig léphetne életbe a hosszabbítás, de ennek komoly feltételei vannak. Pénteken sort is kerítenek egy tárgyalásra Palkovics László technológiai és ipari miniszter és Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója részvételével a témában.
Arra is kitért, hogy tavaly végül azért nem született írásos megállapodás, mert nem voltak kidolgozva a részletek, illetve a magyar fél nem tudott garanciát vállalni a felújításra. A szakember ugyanakkor egyetértett azzal, hogy a pálya jelenlegi műszaki állapotával nem lehet szó szerződéshosszabbításról 2032-ig vagy 2037-ig.
Magyarország szándéka egyébként egyértelmű: a cél, hogy minél hosszabban rendezhessen F1-futamokat.
„Én még nem találkoztam olyan emberrel, politikussal, aki azt mondta volna, hogy a Forma–1-et engedjük el”
– fogalmazott Gyulay Zsolt. Ameddig megvan a politikai akarat, a Hungaroring Sport Zrt.-nek szerinte kötelessége az, hogy jó futamokat rendezzen, és az adott körülményekhez képest próbáljon helytállni a jelenlegi infrastruktúrával, amellyel szerinte 2024-ig biztonságos a futamrendezés.
A legnagyobb probléma nem a látványosságokkal és a „csilivili” épületekkel van, hanem a még 1985-ben lefektetett közművek állapotával, amely a rendezés műszaki hátterét nagyban elbizonytalanítja, és egyre inkább kockázatossá teszi – mutatott rá.