Bár magyar film idén sem került be az idei Oscar-jelöltek közé, de így is örülhetünk arany szobornak: Mihalek Zsuzsa berendezőként dolgozott a Szegény párák című, Budapesten forgatott Jorgosz Lantimosz-filmben, és Oscar-díjat kapott a film két látványtervezőjével együtt.
Az összesen négy kategória Oscar-szobrocskáit bezsebelő, brit-ír, fekete humorú Szegény párák című filmet Magyarországon forgatták. Mint Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos az InfoRádióban elmondta, Emma Stone legjobb női főszereplőnek járó elismerése mellett a legjobb smink, a legjobb látvány és a legjobb jelmez díja olyan csapatmunka eredménye, amelyben nagyon komolyan részt vettek magyar alkotók és részlegvezetők, hiszen például a smink is elképesztő munka egy ilyen nagyszabású filmnél, ahogyan a jelmeztervezés, illetve a látványdíszletek és a berendezés létrehozása is.
"A dolog azért is nagyon fontos, mert
az elmúlt évben abszolút csúcsot döntött a magyar filmipar bevétele, és ezzel az ágazatnak a GDP-hez való hozzájárulása is.
És ennek a közös munkának, az ilyen kiemelkedő munkatársainknak az eredménye ez, valamint azoknak a produkciós cégeknek, akik együtt dolgoznak ezekkel a nagy nemzetközi stúdiókkal, stúdiófilmekkel. Itt most a Pioneer volt a produkciós partner a magyarországi munkálatok kapcsán, tehát őket is mindenképpen meg kell említeni" - nyilatkozta Káel Csaba.
Az úgynevezett "vonal alatti" szakemberek (a filmes szakmában a költségvetésben a vonal feletti tételek a kreatív alkotókat díjazzák, a vonal alatti pedig a többi közreműködőt) miatt jönnek hozzánk ezek a produkciók. Megvannak azok a szakembereink, az a stúdióbázisunk, az a technikai ellátottságunk, és az a gyönyörű fővárosunk, Magyarországunk, ami miatt idejönnek forgatni - magyarázta a kormánybiztos.
"Ezért a production quality-ért, vagyis a produkciós minőségért választják Magyarországot. Ez gazdasági és filmágazati szempontból nagyon-nagyon lényeges, és egyébként erősebb, mint egy alkotói Oscar. Természetesen az alkotói Oscar a csúcsok csúcsa, tehát ez nem megkérdőjelezendő. De ágazati szempontból ezek az Oscar-díjaink nagyon erősítik a pozíciónkat. Erős verseny van a régióban: ugyan jelenleg Budapest a második helyen áll London után az európai filmgyártásban, de ezt a pozíciót nagyon nehéz volt elérni, és még nehezebb megtartani" - mutatott rá Káel Csaba.
Budapest környékén egyébként nagyon komoly stúdióhálózat van, hét stúdiókomplexum áll a filmesek rendelkezésére, és ez idén 22 százalékkal nőni fog, hiszen a Mafilm stúdiókat felújították. Mint azt a kormánybiztos közölte, a koronavírus-járvány idején kezdődött el ez a program, és a kormányzat támogatásával
idén elkészül négy, Európában legmodernebbek közé tartozó filmstúdió,
kiegészítve az eddigi kettőt.
Dudás Viktor filmszakértő szerint sincs ok szomorkodni, hiszen a Szegény párák négy Oscar-díjából három nagyon komoly elismerés a magyar filmszakmának, miután a stábban nagyon nagy számban vettek részt magyar szakemberek, a stáblista vége is tele van magyar nevekkel. Megjegyezte még, hogy a látványterves elismerés szakmailag azért is olyan jelentős, mert a világ krémjének számító szakemberek - az amerikai filmakadémia látványtervező szakemberei - választják ki a jelölteket és a végső nyertest.
A magyar filmesek régiós szinten jól szerepelnek értékelése szerint, hiszen a jelentősebb filmfesztiválokon - Cannes-ban, Berlinben, Velencében, Locarnóban rendre ott vannak a magyar produkciók és felhívják magukra a figyelmet, és Oscar-díja is van négy magyar filmnek, amellett, hogy ilyen szakmai díjakat is bezsebelnek. "Lényegesen sikeresebbek vagyunk az Oscar tekintetében, mint a régió más országai" - mutatott rá Dudás Viktor.