Infostart.hu
eur:
388.65
usd:
330.03
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Egy autó karosszériája a gyártósoron a Kia Motors Slovakia zsolnai gyárában 2012. augusztus 22-én. Megkezdte új modellje, a Kia ceed Sportswagon második generációjának sorozatgyártását a szlovákiai autógyár.
Nyitókép: Nyikos Péter

Sötét gyárak: okosabbak, mint gondolnánk

A gyárak jövőjében alig kap már szerepet az emberi munkaerő, vélik egyre többen egy távol-keleti országban.

Kínában egyre jobban terjednek az úgynevezett „sötét gyárak”, amelyekben az összeszerelést robotok és mesterséges intelligencia végzik, emberi jelenlét nélkül – írta meg a VG.

Ezek a létesítmények éjjel-nappal képesek termelni, jóval nagyobb hatékonysággal, miközben az energiafelhasználás, az emberi hibák mennyisége, és a működési költségek jelentősen csökkennek. Az összeszerelést, az ellenőrzést, és a logisztikát is önállóan végzik a robotok, ráadásul az emberi jelenlét hiánya miatt világításra, fűtésre, vagy szünetekre sincsen feltétlenül szükség.

Az automatizált gyártásban vezető szereplők a Foxconn, a BYD, vagy a Xiaomi, az utóbbi például Pekingben létesített egy okostelefonokat készítő, emberi közreműködés nélkül operáló gyárat. A BYD Kínában szintén nagy hangsúlyt fektet a robotizált gyártásra, van olyan gyár, ahol a dolgozók lényegében csak a robotok karbantartását végzik – írta meg a CNN.

A Foxconn több tízezer munkahelyet váltott már ki robotokkal, írja a VG. A kínai fiatalokat egyre kevésbé vonzza a monoton gyáripari munka, inkább a magasabb fizetéseket kínáló szolgáltatószektorban helyezkednek el. Mindeközben a munkaképes korú lakosság csökken, ugyanis elidősödik a kínai társadalom, a születések száma egyre alacsonyabb.

A Wall Street Journal videójából kiderül, évtizedeken keresztül az olcsó munkaerő jelentette Kína előnyét a gyáripar területén, azonban már évek óta emelkednek a munkaerőköltségek az országban. A ZEEKR, egy 2021-ben alapított, luxuskategóriás elektromos autókat gyártó cég alelnöke, Zhao Chunlin úgy véli, az automatizációval több terméket és olcsóbban lesznek képesek gyártani.

Az elemzés hozzáteszi, a bérek emelkedésével általában háttérbe szorul a fejlett országokban a gyáripar, azonban

Kína nem követi a tipikus fejlődési pályát.

Az ipari robotok terjedése nagyban megkönnyíti az automatizálást, évente a kínai gyárak 280 ezer ilyen berendezést telepítenek, ami a globális összmennyiség felét teszi ki. Az országban 10 ezer alkalmazottra 470 robot jut, így az arányban megelőzi Németországot, és Japánt is.

2019-ben került bele csak a telepített ipari robotok száma alapján az ország a top 10-be, azóta viszont az elektromos járművek gyártása, az akkumulátor- és napelemgyártás miatt azok kifejezetten gyorsan terjednek. Az évente telepített robotok körülbelül fele kínai cégek termékei közül kerül ki, ennek egyik oka, hogy olcsóbban kínálják a gépeket a többi riválishoz képest.

Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×