Aa német Szövetségi Migrációs és Menekültügyi Hivatal (Bamf) közölte, hogy az úgynevezett másodlagos migráció keretében nyolcezer menekült idén január és május között kért védelmet, míg tavaly több mint 26 ezer ilyen eset történt. A schengeni szabályok szerint az egyes országokban regisztrált, illetve elismert menedékkérők hat hónapon belül legfeljebb kilencven napig szabadon utazhatnak egy másik uniós országba, menedékjogot azonban nem kérhetnek. „Azoknak, akik Görögországban védelmet kaptak, ott kell kihasználniuk azt” – nyilatkozott a hivatal.
A Funke médiacsoport információi szerint ennek ellenére a görög hatóságok által befogadott menekültek közül sokan repülővel továbbutaznak Németországba. Ezzel összefüggésben az ellenőrzés hiányosságaira hívta fel a figyelmet a rendőri szakszervezet vezetője. A szövetségi rendőrség ellenőrzi a folyami hidakat, az autópályákat és az országutakat a lengyel vagy osztrák belső határokon, nagyszámú személyzettel állandó mozgásban van az államhatárok mentén, szigorúan ellenőrzi a migránsok és a védelmet kérők esetleges illegális belépését,
ugyanakkor rés van a repülőtereken, ami abszurd
– mondta Andreas Rosskopf elnök. A szövetségi rendőrségnek sürgősen több hatáskörre van szüksége az úgynevezett másodlagos migráció ellenőrzéséhez, illetve megfékezéséhez – tette hozzá.
Áprilisban a szövetségi közigazgatási bíróság úgy döntött, hogy az egyedülálló, egészséges és munkaképes migránsok Görögországba történő kitoloncolása megengedett. A görög befogadási rendszer hiányosságai ellenére ezeket az embereket nem fenyegetik rendkívüli nehézségek az országban – ítélte meg a lipcsei bíróság. Az athéni kormány ezt követően ugyanakkor egyértelművé tette, hogy nem kívánja visszafogadni azokat a menekülteket, akik először Görögországban, majd Németországban kértek menedéket.
A müncheni repülőtér deportálási, azaz kitoloncolási terminált tervez az országot elhagyni kényszerülő migránsok számára. A Flughafen München GmbH szóvivője elmondta, hogy megfelelő épületet akarnak építeni a szövetségi rendőrség számára. A repülőtér pályázati dokumentuma szerint 2028 végére készül el a kétszintes úgynevezett repatriációs terminál. A repülőtér többségi tulajdonosa a Bajor Szabad Állam, a többi részvény a szövetségi kormány és München városának tulajdonában van.







