Október elején Németországgal az élen öt uniós tagállam – köztük Magyarország – hiába szavazott a szóban forgó vámok kivetése ellen, a tartózkodókat is magában foglaló többség döntött. Kína azonnal ellenintézkedésekkel fenyegetett. Az uniós kocka azonban éjféltől van vetve. Ez is a magyarázata annak, hogy a német portálok túlnyomó többsége kora hajnaltól a legelső hírek között számolt be a vámok életbe lépéséről.
A korábbi hírek arról szóltak, hogy a vámok november első napjától "élesek". Német információk szerint ugyanakkor az intézkedés már éjféltől hatályos, a vonatkozó uniós rendelet ugyanis az unió hivatalos lapjában történt keddi közzétételt követő napon hatályba lépett.
Akárhogy is van, a Kínában gyártott, illetve onnan származó akkumulátoros elektromos járművekre 35,5 százalékig terjedő uniós vámok vethetők ki. A "kiegyenlítő" (azaz büntető) vámok az eredeti terv szerint öt évig lesznek érvényben. A brüsszeli indok, hogy a kínai gyártók illegális állami támogatásban részesülnek, ami súlyos veszteségeket okoz az uniós gyártóknak.
A cél a hivatalos megfogalmazás szerint annak megakadályozása, hogy az állami támogatással gyártott olcsó elektromos járművek dömpingszerűen érkezzenek az uniós országokba.
Mint arra a portálok utalnak,
a döntés újabb csapás a német autógyártóknak, ugyanis a legnagyobbak – így a Volkswagen és a BMW – elektromos járműveik jelentős részét Kínában gyártják
egyrészt az ottani piac, másrészt az európai, így egyebek között a hazai piac számára. (A ZDF közszolgálati médium egy korábbi beszámolójában esetükben 21 százalékos vámpótlékot említett.) Ez pedig azt jelenti, hogy ezzel a "vámfelárral" járműveik az európai piacon jelentősen megdrágulnának, így Németországban is, ahol az elmúlt időszakban mindenekelőtt a korábbi állami támogatás megszűnése miatt jelentősen visszaesett a kereslet.
Az európai bizottsági döntés negatív hatásaira figyelmeztetett a Német Autóipari Szövetség. A WDA utalt arra, hogy a német autógyártók 2023-ban eladásaik több mint egyharmadát a kínai piacon érték el, emellett Kína kiemelkedően fontos a német autóipar számára az olyan alapanyagok, illetve kulcsfontosságú technológiák tekintetében, amelyek különösen az elektromobilitáshoz szükségesek.
Olajat öntött a tűzre ezzel kapcsolatban a német autóklub, az ADAC nem sokkal korábbi felmérése, amely szerint a németek csaknem kétharmada egyáltalán nem zárkózna el Kínában gyártott elektromos autók vásárlásától. A közvélemény-kutatás szerint noha nem minden kínai márka ismerős a potenciális német autóvásárlók számára, egyre nő a "tudatosság és a hajlandóság" a Kínai Népköztársaságból származó elektromos autók vásárlására. A válaszadók többsége szerint a legfőbb vonzó tényező az alacsonyabb ár, ezt követi az innovatív technológia és a vonzó dizájn.
Az ARD közszolgalati médium megerősítette azokat a korábbi értesüléseket, amelyek szerint a brüsszeli szavazást megelőzően Olaf Scholz kancellár személyesen adott utasítást a vámok kivetésének elutasítására. Mindezt azzal egészítette ki, hogy a kancellár továbbra is tárgyalásos rendezést követel.
A WDA elnöke ugyancsak az ARD szerint arra figyelmeztetett, hogy
a most életbe lépett "kiegészítő" vámok növelik egy átfogó kereskedelmi konfliktus kockázatát az Európai Unió és Kína között.
A jelenlegi körülmények között az egyetlen reménysugár, hogy Brüsszel és Peking a vámok életbe lépése után is folytatja a tárgyalásokat az uniós piacokon értékesítésre kerülő kínai elektromos autók árának "minimalizálásáról".
Hildegard Müller WDA-elnök utalt arra, hogy Németország jobban függ a Kínával folytatott kereskedelemtől, mint más uniós tagország.
A Die Zeit beszámolójában a már életbe lépett, illetve kilátásba helyezett kínai ellenintézkedésekre helyezte a hangsúlyt. Több német autógyártót erősen érintenek a vámok, mivel Kínában jelentős gyártási kapacitással rendelkeznek. Továbbá tartanak attól is, hogy a kínai ellenintézkedések általánosságban ártanak exportorientált üzleti modelljüknek. A lap kiemelte azt a pekingi kereskedelmi minisztérium által megfogalmazott fenyegetést, amely szerint Kína minden szükséges intézkedést megtesz "a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelme érdekében". Emlékeztetett arra is, hogy Peking válaszul már büntetővámot vezetett be az EU-ból származó pálinkára. Büntetővámokkal fenyeget továbbá az európai sertés- és tejtermékek importját illetően is.
A BIld ugyancsak azt emelte ki, hogy Kína megtorló intézkedésekkel fenyeget. A legnagyobb példányszámú német újság hangsúlyozta, hogy az uniós döntés "keserű pirula" a német autógyártók számára. Az összeállítás külön utalt arra, hogy
a fennállása óta legsúlyosabb értékesítési válságával küzdő Volkswagen számára a lehető legrosszabbkor jött a brüsszeli csapás.
A történtek tovább élezik a VW problémáit, alátámasztva azt az elhatározást, hogy sürgősen szükség van egy jelentős költségcsökkentésre, valamint a hatékonyság javítására.
A VW igazgatótanácsa előző nap tájékoztatta az üzemi tanácsot arról, hogy tizenkét németországi üzeme közül három bezárására készül. Mindez több ezer munkahelyet fenyeget.