eur:
385.78
usd:
354.84
bux:
0
2024. május 20. hétfő Bernát, Felícia
Új grafikájú, Magyarország feliratú vezetői engedélyek sorakoznak a Pénzjegynyomdában.
Nyitókép: MTI/Pénzjegynyomda

Jön a digitális jogosítvány – itt vannak a részletek

Az Európai Unió újszabályozza a vezetői engedélyeket, és még. akorábban elvetett javaslatok is újra napirendre kerülhetnek, például az idősek KRESz-vizsgájáról vagy a B+ kategóriájáról is.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága elfogadta az európai vezetői engedélyekről szóló irányelvet módosító javaslatcsomagot, de sok új kezdeményezés kikerült belőle, így a 70 év felettiek jogosítványhosszabbításának újabb feltételekhez kötése, vagy a B+ jogosítvány bevezetésének ötlete is.

Az ötlet támogatói azonban a szavazás eredményének bejelentése után jelezték, nem adják fel. Mivel az ügyben a végső szót az Európai Parlament plenáris ülése mondja majd ki, várhatóan januárban vagy februárban, tovább lobbiznak a minimális többséggel leszavazott javaslatuk elfogadtatásáért – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Emellett számos más javaslatot is függőben hagyott a szakbizottság, például azt, hogy a gépjárművezetők orvosi alkalmassági vizsgálata előírás és ne lehetőség legyen. Több uniós tagállamban – így Magyarországon is – már ma is ez a gyakorlat, de az Európai Tanács úgy döntött, a tagállamokra bízza, hogy kötelezővé teszik-e vagy továbbra is lehetőségként kezelik az orvosi alkalmassági vizsgálatot az első jogosítvány megszerzésénél, később pedig az okmány meghosszabbításakor.

Az is a vita tárgya, hogy kik, milyen életkorban és milyen feltételekkel kaphatnak jogosítványt. A hivatásos sofőrök hiányának mérséklése érdekében a képviselők – a közlekedésbiztonságért aggódók tiltakozása ellenére – megszavazták, hogy a jövőben már a 18 évesek számára is engedélyezzék a teherautó vagy a legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzését, ha arra egy szakmai alkalmassági vizsgálaton felkészültnek bizonyulnak. Ellenkező esetben csak 21 éves koruk után ülhetnek nehéz-tehergépjármű volánja mögé. Tapasztalt sofőr oldalán már akár 17 év felettiek is jogosultak lehetnek teherautó-vezetői engedélyre, ha előzetesen arra felkészülnek.

Jelenleg öt tagállam engedélyezi a 18 évesek számára a nehéz-tehergépjárművek vezetését: Finnország, Németország, Írország, Lengyelország és Spanyolország: az adatok egyértelműen azt mutatják, a 18-19 éves teherautó-vezetők sokkal nagyobb valószínűséggel okoznak balesetet.

Ugyanakkor támogatta a szakbizottság azt az elképzelést, amely szigorítaná a friss jogosítvánnyal vezetőkre vonatkozó előírásokat. Például, attól függetlenül, hogy az egyes tagállamokban mekkora véralkoholszintig megengedett a sofőröknek a vezetés,

a kezdő sofőröknek 0,2 gramm/literben maximálnák ezt az értéket.

Támogatták a képviselők azt a felvetést is, miszerint a járművezetők képzését és vizsgáztatását úgy alakítsák ki, hogy azok jobban készítsék fel a gépjárművezetőket a valódi közlekedési kockázatokra, veszélyhelyzetekre. Fejlesszék a közlekedők kockázattudatát. Részévé kell tenni a képzésnek a bizottság által elfogadott javaslat szerint a vezetés közbeni biztonságos telefonhasználatot (ezt nálunk jelenleg a KRESZ kategorikusan tiltja), a járművezetést havas és csúszós útviszonyok között, a holttér kockázatainak megismerését, a vezetőt segítő rendszerek használatát, valamint a járműhasználattal járó károsanyag-kibocsátást és annak következményeit.

Az Európai Unió egységes piacának támogatása érdekében a szakbizottságban a képviselők rábólintottak a digitális jogosítvány bevezetésére, amely – ha az EP is rábólint – mobiltelefonon is elérhető lesz, és teljesen egyenértékű a fizikai jogosítvánnyal az Európai Unió valamennyi tagállamában.

Magyarországon 2023 januárja óta a sofőröknek nem kell maguknál tartaniuk a jogosítványukat. Közúti ellenőrzéskor a vezetési jogosultságot a rendőrök a központi nyilvántartó adatai alapján ellenőrzik. A digitális jogosítvány bevezetésével már külföldön sem lesz szükség a plasztikkártyára.

Címlapról ajánljuk
Őrizetben a nagyobbik hajó kapitánya
Verőcei hajókatasztrófa

Őrizetben a nagyobbik hajó kapitánya

Elmulasztott segítséget nyújtani, emiatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették a nyugdíjazás előtt álló, rutinos hajóst. 25 tanú kihallgatása már megtörtént.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
Raiszi halálának beláthatatlan következményei lehetnek Iránra és az egész világra

Raiszi halálának beláthatatlan következményei lehetnek Iránra és az egész világra

Ebrahim Raiszi politikai karrierjét az iráni vallási és politikai berendezkedés iránti fundamentalista hozzáállás jellemezte. Az igazságszolgáltatás és a vallási elit ranglétráján keresztül emelkedett fel, hogy meghatározó konzervatív politikussá váljon, akit szinte mindenki Ali Khamenei ajatollah legfelsőbb vezető lehetséges utódjának tartott. Halálával politikai vákuum alakulhat ki a perzsa államban, amely újra felszínre hozhatja a társadalmi feszültségeket, miközben Raiszi regnálása alatt Irán még elszigeteltebbé vált a nemzetközi porondon. Az teheráni utódlás alapjaiban határozhatja meg, hogy mi lesz az Izraellel egyre kiélezettebbé váló viszonnyal, ami az egész Közel-Kelet jövőjét meghatározhatja. De halála még az ukrajnai háborúra is kihathat, mert kérdéssé válhat az orosz hadseregnek küldött fegyverszállítmányok jövője.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 20. 12:15
×
×
×
×