eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 23. vasárnap Emőke
Villamos és személygépkocsi, miután összeütköztek a XI. kerületben, a Fehérvári úton 2023. október 25-én.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

A németek több mint fele kemény ítéletet mondott az autópályás sebességhatárról

Egyre több az agresszív gépkocsivezető Németországban is. Erről tanúskodik az a felmérés, amelyet a német biztosítótársaságok megbízásából készítettek.

A megkérdezettek több mint a fele elismerte, hogy a volán mögött gyakran a fejét kívánja kiszellőztetni, ez azonban – mint az adatokból kitűnt – igen gyakran agresszivitásba csap át. A válaszadók ötvenhat százaléka nem titkolta, hogy a "felhalmozódott" harag levezetésének egyik módja az, hogy a megszokottnál nagyobb sebességre kapcsol. Többen arról számoltak be, hogy a dühöt a mögöttük haladók kárára igyekeznek csökkenteni.

Az egyik elszaporodó jelenség a büntetőfékezés, amikor a hátulról érkező autó túl közel jön, és "megtorlásként" röviden ugyan, de szándékosan rálépnek a fékre. A megkérdezettek több mint húsz százaléka pedig előzéskor felvillantja a lámpát, hogy felhívja magára a figyelmet. Mintegy harminc százalékuk viszont szándékosan lép a gázpedálra, amikor észleli, hogy a mögötte haladó éppen előzni kívánja.

Ennél is magasabb volt azoknak a száma, akik a "notóriusan" a belső sávban haladókat igyekeznek lehúzódásra kényszeríteni, mégpedig úgy, hogy mögöttük haladva veszélyesen megközelítik őket.

Siegfried Brockmann, a biztosítók baleseti részlegének vezetője mindezt elfogadhatatlannak nevezte. Az autó egyáltalán nem a megfelelő eszköz a harag, illetve az agresszivitás levezetésére. Teljes mértékben elfogadhatatlan, hogy ezzel mások sérülését, illetve sok esetben halálát okozzák.

Brockmann ugyanakkor annak a nézetének adott hangot, hogy az agresszív magatartás erősödése Németországban nem csak a közlekedésre jellemző. Ezt bizonyítják a korábbi, 2016-ban, illetve 2019-ben végzett közvélemény-kutatások is. A felmérés adatai szerint

a gépkocsivezetők többsége elismeri, hogy az agresszivitás a közlekedésben is súlyos problémát jelent, azt azonban már kevésbé, hogy mindebben ő maga is érintett lenne.

A közvélemény-kutatás kitért arra is, hogy egyes intézkedések segítenék a közlekedés biztonságának növelését. A megkérdezettek 68 százaléka az alkoholfogyasztás teljes tilalmát támogatta (jelenleg a 17 és 21 év közötti kezdő sofőrök számára teljes alkoholtilalom van érvényben, mindenki másra 0,5 ezrelék vonatkozik).

A sebességkorlátozás támogatása ugyanakkor ennél "visszafogottabb" volt. A megkérdezettek 41 százaléka tartotta helyesnek a városi óránként 30 kilométeres korlátozást, 47 százalékuk pedig az óránkénti 80 kilométeres plafont az autóutakon. Ami pedig az autópályákat illeti,

a válaszadók 53 százaléka értene egyet a 130 kilométer/órás korlátozás bevezetésével.

A válaszadók többsége (56 százalék) úgy fogalmazott, hogy a közlekedésben "biztonságban vagy nagy biztonságban" érzi magát.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Bárdosi Vilmos útja a 15 ezer szólásmondástól a Széchenyi-díjig
honnan ered a mutyi szavunk?

Bárdosi Vilmos útja a 15 ezer szólásmondástól a Széchenyi-díjig

A nyelvész, egyetemi tanár, szótárszerkesztő legutóbbi könyve, a Francia-magyar szólásszótár tavaly jelent meg, és 2500 francia szólást, közmondást mutat be, magyar megfelelővel, magyarázattal. A szakértő életművét idén Széchenyi-díjjal jutalmazták. Az InfoRádióban beszélt a francia és a magyar nyelv kölcsönhatásáról is, érdekes példákkal – például azzal, honnan ered a "mutyi" szavunk.

Isztambulban egyre feszültebb a helyzet

Felfüggesztették hivatalából vasárnap Ekrem Imamoglut, Isztambul korrupció és terrorizmus gyanújával őrizetbe vett ellenzéki polgármesterét - közölte a török belügyminisztérium.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Drónesőt küldött egymásra Oroszország és Ukrajna, tárgyalás zajlik a háború lezárásáról – Híreink az ukrajnai konfliktusról vasárnap

Drónesőt küldött egymásra Oroszország és Ukrajna, tárgyalás zajlik a háború lezárásáról – Híreink az ukrajnai konfliktusról vasárnap

Oroszország a szombatról vasárnapra virradó éjszaka során 147 drónt indított több ukrán régió ellen, amelynek során Kijevben hárman meghaltak, köztük egy 5 éves gyermek. Ukrajna is drónesőt zúdított Oroszország több régiójára, összesen 59 egységet lőttek le az orosz légvédelmi szervek, és az egyik támadás során meghalt egy ember Rosztovban. A jelek szerint tehát magas intenzitással folytatódik a (légi) háború (is) a két ország között, súlyos áldozatok mentén, de a jelek szerint a kiberháború is zajlik tovább, mert vasárnap az ukrán vasúttársaság nagyfokú online szolgáltatás kiesésről adott számot. Közben Donald Trump amerikai elnök elismerte: „valamennyire kontroll alatt” tudja tartani a háború eszkalálódását a tárgyalások segítségével, azaz a 30 napos tűzszüneti terv láthatóan nem megy egyelőre, és az is kérdéses, hogy a felek mennyire tartják be az egymás energetikai infrastruktúrája elleni támadások szüneteltetését. Vasárnapi hírfolyamunk a háborúról.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 23. 20:23
×
×
×
×