eur:
402.71
usd:
372.91
bux:
88832.85
2025. március 31. hétfő Árpád
Olaf Scholz német kancellár felszólal az Ukrajna háború utáni újjáépítéséről rendezett konferencián Berlinben 2022. október 25-én.
Nyitókép: MTI/EPA/Clemens Bilan

Megszólalt Németország az F-16-osokkal kapcsolatos döntésről

Az ukrán pilóták F-16-os vadászgépeken történő esetleges szövetséges kiképzési programja üzenet Oroszországnak, hogy még egy elhúzódó konfliktus esetén sem számíthat sikerre az Ukrajna elleni támadásban - mondta vasárnap Olaf Scholz német kancellár.

Kijev még nem kapott ígéretet a gépek szállítására, de Joe Biden amerikai elnök és magas rangú amerikai tisztviselők pénteken a világ hét legfejlettebb iparosodott országa, a G7-csoport vezetőinek elmondták, hogy Washington támogatja az ukrán pilóták F-16-osokon történő közös szövetséges kiképzési programjait.

A fejlett vadászgépek beszerzésének és használatának kérdése kényes kihívás a G7-ek számára, amelyek fokozatosan növelték Kijev támogatását a 15 hónapja tartó háborúban, de óvakodnak attól, hogy túlságosan provokálják Moszkvát.

Alekszandr Grusko orosz külügyminiszter-helyettes szombaton azt mondta, hogy a nyugati országok "kolosszális kockázatot" vállalnának, ha F-16-osokat szállítanának Ukrajnának - jelentette a TASZSZ orosz hírügynökség.

"A pilóták kiképzése egy hosszabb projekt" - mondta Scholz újságíróknak, mielőtt távozott volna a Hirosimában tartott csúcstalálkozó szombati programjáról.

"Az Egyesült Államok még nem döntötte el véglegesen, hogy mi lesz a program vége. A projektnek van egy üzenete Oroszország számára: Moszkva nem számíthat győzelemre, ha a hosszú háborúra rendezkedik be.

Rishi Sunak brit miniszterelnök azt mondta, hogy országa Hollandiával, Belgiummal és Dániával együtt fog dolgozni azon, hogy Ukrajna megkapja a szükséges eszközöket.

Az amerikai gyártmányú repülőgépek kiképzése Európában fog történni, és időbe telik - mondták amerikai tisztviselők, becslések szerint

legalább 18 hónapra van szükség a kiképzéshez és a szállításhoz.

Egy francia katonai tisztviselő, aki a G7-es találkozón tájékoztatta az újságírókat, óvatosan nyilatkozott a folyamatról, mondván, hogy Franciaország esetében az ajánlat a pilóták alapkiképzésére vonatkozik. A Kijevvel folytatott tárgyalások folyamatban vannak, és jelenleg egyetlen ukrán pilótát sem képeznek Franciaországban - tette hozzá a tisztviselő.

Franciaországnak nincsenek F-16-os repülőgépei, csak francia gyártmányú Rafale és a korábbi generációs Mirage 2000-es típusúak vannak.

A tisztviselő elmondta, hogy egy embernek a nulláról kezdődő kiképzése egy NATO-gyártmányú harci gép üzemeltetésére akár négy évig is eltarthat, míg egy tapasztalt, ukrán repülőgépekhez szokott pilótának négy-kilenc hónapra lenne szüksége.

"Ukrajna számára nem ez a közvetlen prioritás. Egy ellentámadási szakaszban vagyunk, és ez a képzés nem a következő hetekben lesz kész, hanem hosszú távon" - hangsúlyozta a tisztviselő.

Szerinte az F-16-osokról szóló hírek a címlapokra kerültek, ahogyan korábban a német gyártmányú Leopard harckocsik ügye is, miközben hangsúlyozták, hogy a jelenleg csak pilóták kiképzéséről van szó. "Ez egy kezdeményezés, ami a pilóták kiképzésére szól anélkül, hogy repülőgépet tennénk mögé" - fejtette ki a nyilatkozó a Reuters brit hírügynökség tudósítása szerint.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Politico: az új német kormány még ellenségesebb lehet Magyarországgal

Politico: az új német kormány még ellenségesebb lehet Magyarországgal

A várhatóan heteken belül megalakuló új német kormánykoalíció nyomás nyomást akar gyakorolni az Európai Unióra a magyar kormány megbüntetése érdekében. A Politico információi szerint a konzervatív kancellárjelölt, Friedrich Merz a források visszatartását és a szavazati jog felfüggesztését javasolja.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Óriásit lépett előre Európa a pragmatizmus irányába, most Németország áll nagy döntés előtt

Óriásit lépett előre Európa a pragmatizmus irányába, most Németország áll nagy döntés előtt

"Az elmúlt egy év alapján azt látom, hogy Európa óriásit lépett előre a pragmatizmus irányába", hogy a gyors ütemben romló versenyképességét javítsa, de a 90%-os gázimport kitettség miatt a geopolitikai változások során nagyon észnél kell lennie – hangsúlyozta a Portfolio-nak adott interjúban Lakatos Benjamin. A svájci székhelyű MET Csoport elnök-vezérigazgatója úgy látja: három-öt területen kell komoly változásokat tennie az európai vezetésnek, többek között az energetikai szabályrendszert le kell egyszerűsítenie, mert ez a verseny erősítésén keresztül a megfizethető energiafelhasználást is elősegítheti. Az orosz gáz esetleges európai visszatérése kapcsán kijelentette: "a nemzetközi szankciók teljes körű betartása mellett úgy gondoljuk, hogy a kulturális és kereskedelmi kapcsolatok csatornáinak megőrzése hozzájárulhat a hosszútávú stabilitás előmozdításához, és közben csökkentheti az energiaköltségeket is mindenki számára." Lakatos Benjamin hangsúlyosan beszélt arról, hogy most mi az az óriási jelentőségű döntés, amely az új német vezetés előtt áll, és összességében egész Európa versenyképességére kihat. Emellett több más fontos témáról, így a MET akvizícióiról, energiatárolási üzleti kérdésekről, LNG-hajóról is beszéltünk, és azt is elárulta, hogy mitől lehet három év múlva nagyon boldog és mosolygós.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×