Infostart.hu
eur:
387.68
usd:
330.63
bux:
109547.02
2025. december 19. péntek Viola
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Fejlemények egy 2009-es légikatasztrófa ügyében

Gondatlanságból elkövetett emberölés vádjában bűnösnek találta és kártérítés fizetésére kötelezte a Yemenia Airways légitársaságot egy francia bíróság a 2009-ben lezuhant utasszállító repülőgép ügyében, amely 152 ember halálát okozta – számolt be döntésről a bíróság egyik szóvivője a Reuters hírügynökségnek szerdán.

A halálos áldozatok családtagjainak és az egyetlen túlélőnek megítélt 225 ezer euró (91 millió forint) összegű kártérítésen túl a Yemeniának egymillió eurót (405 millió forint) kell fizetnie az egyéb károkra és a jogi eljárás költségeire.

A jemeni légitársaság Airbus A310 típusú repülőgépe 2009. június 30-án Franciaországból a kelet-afrikai Comore-szigetek felé tartott. A sokat megélt repülőgép azonban a hosszú út végén, az érkezési reptértől mindössze 15 kilométerre, 153 emberrel a fedélzetén az Indiai-óceánba zuhant.

A tragédiát egyetlen utas, az akkor 12 éves Bahia Bakari élte túl.

A balesetet követő napokban több francia reptéren tiltakozásokat tartottak, melynek következtében a jemeni légitársaságnak fel kellett függesztenie marseille-i járatait.

A károsult családok örömmel fogadták, hogy „a francia igazságszolgáltatás belátta, hogy a Yemenia súlyos hibákat követett el”. „Kiválónak” ítélték a döntést, ami „összhangban van” az elvárásaikkal.

A ma már 25 éves túlélő nő az AP hírügynökségnek elmondta: „megkönnyebbülve” fogadta a bírósági döntést, ugyanakkor hozzátette, hogy az nem teszi meg nem történté a traumát és a gyászt, amit a baleset következtében elszenvedett. Bakari – aki a tárgyalás során a bíróság előtt is tanúvallomást tett – a becsapódás után a repülőgép egyik vízben lebegő darabjába kapaszkodott. Tizenegy órát várt az óceánban, mire kimentették. Kulcscsonttöréssel, csípőtöréssel, és égési sérülésekkel ápolták.

Tanúvallomások sora támasztotta alá, hogy a jemeni légitársaság járművei meglehetősen rossz állapotban voltak. Többen úgy fogalmaztak:

a Yemenia Airlines-t sokkal inkább a nyereség maximalizása hajtotta, mintsem az utasok biztonsága.

A Yemeniának – mely a tárgyalás során tagadta, hogy felelőssége lenne a szerencsétlenségben – tíz napja van a fellebbezésre.

Egy polgári peres ügyekkel foglalkozó francia bíróság 2015-ben már egyszer követelt kártérítést a Yemeniától a balesetért. A légitársaságnak az akkori döntés értelmében 30 millió eurót (12 milliárd forint) kellett volna fizetnie az áldozatok hozzátartozóinak, akik kifogásolták a Franciaország és az egykori francia gyarmat, a Comore-szigetek közötti egyeztetések lassúságát.

A Yemenia végül 2018-ban 835 károsulttal írt alá megállapodást, akiknek még több évet kellett várni a kártérítésre.

Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

A nyugati félteke védelme nagyobb hangsúlyt kapott az Egyesült Államok nemzetbiztonsági stratégiájában, mint korábban – erről is részletesen beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Magyarics Tamás külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora. Sorra vette Washington terveit a nagy óceáni átjáróknál, megvilágította a Kínát, Grönlandot, Venezuelát érintő amerikai célok hátterét.

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Megforgatták a forintot, megjött a fordulat is

Megforgatták a forintot, megjött a fordulat is

Jelentős mértékben gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az elmúlt napokban az euróval és a dollárral szemben. A piaci mozgás hátterében nagyrészt az MNB keddi sajtótájékoztatóján elhangzott gondolatok állnak, amelyek a magyar jegybank lazuló előretekintő iránymutatását és - az adatok megfelelő alakulása esetén - a kamatcsökkentési ciklus megkezdését vetítették előre. Az MNB kommunikációs hangvételének puhulására erős piaci reakció érkezett: a forint árfolyama a döntés óta közel 6 egységet emelkedett az euróval és a dollárral szemben is, ami körülbelül 1,5 százalékos gyengülésnek felel meg. A forint gyengülő tendenciája kezdetben ma is folytatódott (az euró jegyzése már az október vége óta nem látott 390-es szint felett is járt), Kurali Zoltán MNB-alelnök óvatosságot hangsúlyozó megszólalása azonban fordulatot hozott a devizapiacokon. Végül erősödéssel állt meg az árfolyam.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×