Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Armin Laschet, észak-rajna-vesztfáliai tartományi miniszterelnök, a Német Kereszténydemokrata Unió (CDU) elnöke sajtótájékoztatót tart pártja berlini székházában 2021. március 15-én, a tartományi törvényhozási (Landtag-) választások napját követően. A németországi Baden-Württemberg tartományban a Zöldek, Rajna-vidék-Pfalz tartományban a szociáldemokraták (SPD) kapták a legtöbb szavazatot.
Nyitókép: MTI/AP pool/Michael Sohn

A favorit kancellárjelölt mélyítené az EU-integrációt és visszatérne a fiskális fegyelemhez

A szász-anhalti tartományi választás óta ismét a német kereszténydemokrata párt (CDU) leendő választási győzelmét és Armin Laschet CDU-elnök majdani kancellárságát valószínűsítik a legtöbben. Utóbbi a brit Financial Timesnak adott terjedelmes interjúban fejtette ki leendő programját.

Armin Laschet elsőre látszólag a sokszor emlegetett jellemzést erősítette meg a tekintetben, hogy alapvetően a nyugodt, kiegyensúlyozott, „középen álló” szakszerűség és folyamatosság híve, és mint ilyen, jobbára Angela Merkel 16 éves kancellárságának folytatására lehet számítani valószínűsített szeptemberi megválasztása után.

Másfelől viszont a mai helyzet sok olyan vonással bír, amelyre nem volt példa a „merkeli 16 évben”, és ennyiből a „folyamatosság” önmagában nem sok útbaigazítást ad, hiszen nincs korábbi minta, amihez igazodhatna. Kezdve mindjárt a már másfél éves járvánnyal, az ezzel járó bezártsággal, valamint ennek nyomán is egy sor addig (Németországban és EU-szinten egyaránt) kőbevésett gazdasági-pénzügyi szabály évekre szóló félretételével.

Laschetről – kampánybeszédei, korábbi nyilatkozatai alapján – tudni lehetett, hogy a jelenlegi kancellárhoz képest jobban elkötelezett az EU-integráció mélyítése mellett, de az már nem volt világos, hogy mindez partnerré teheti-e őt például a déli tagországok felé a járvány kapcsán most először alkalmazott külső közös hitelfelvétel – és ennyiből egyfajta közvetett közös adósságvállalás – intézményesítésére. És hasonló nyitott kérdés akad még pár.

A brit lapnak adott mostani interjúban mindebből néhány pontot láthatóan igyekezett tisztázni. Ami például a pénzügyi és költségvetési fegyelem kérdését illeti, Laschet sietett leszögezni, hogy számára nem kétséges:

a járvány után az Európai Unió monetáris rendszerének vissza kell térnie a korábbi kötött kritériumok közé.

Azaz ismét a szűk határok közé szorítandó költségvetési deficit, a csökkenő államadósság, a fegyelmezett inflációs és kamatpolitika számíthat csak az új német kormány részéről támogatásra –, no már amennyibe Laschet és pártja fog felelni ezért.

Mindez érezhetően homlokegyenest ellentmond mindenekelőtt a dél-európai tagállamok vezetőinek gyakran már-már szárnyaló nyilatkozatainak és általános várakozásaiknak. Az utóbbiak többsége visszatérően „áttörésként” üdvözöli a járvány okozta gazdasági károk ellensúlyozására szánt 750 milliárd eurós helyreállítási keret közösségi hitelalapú megfinanszírozását, ami ez utóbbi kör szemében az EU-költségvetés jövőbeni új típusú finanszírozásának előfutára is lehet egyúttal.

De még az ennél óvatosabban fogalmazó francia EU-ügyi államtitkár, Clément Beaune is arról beszélt, hogy a járvány után a pénzügyi-költségvetési stabilitás tekintetében aligha lehet majd ugyanoda visszatérni, mint amit a járvány kirobbanásával tavaly tavasszal felfüggesztettek. Igaz, ő a közös adósságvállalás jövőbeni intézményesítésének lehetőségét már nem említette.

Laschet most mindezekhez képest szögezte le, hogy a járvány egyszeri és kivételes alkalom, ami egyszeri kivételes válaszlépéseket követelt, de nem jelenti azt, hogy a kivételből utóbb szabály válhatna. „A Maastrichti Szerződés értelmében

minden ország maga felel saját adósságáért, és nem merülhet fel olyan helyzet, hogy az egyik ország a másik adósságéért feleljen.

Ez az alapelv ma is érvényes” – szögezte le a beszélgetés során.

Mindezt egyébként láthatóan saját országára vonatkoztatva is érvényesnek tekinti, a járvány után (ha kancellár lesz) szándékában áll lépéseket tenni a német alkotmányban rögzített – és ennyiből jogilag is számon kérhető – költségvetési hiányplafon helyreállítására. A költségvetési deficit- és adósságfékek alkotmányos kötelezettsége mit sem változott, csupán alkalmazásukat függesztették fel átmenetileg, de a rendkívüli helyzet elmúltával haladéktalanul vissza kell térni hozzá – tette hozzá. „Az alkotmány az alkotmány” – mutatott rá.

Az európai integráció tekintetében láthatóan Emmanuel Macron francia elnök határozott integrációmélyítő megközelítését támogatja. Szerinte igenis fontos fenntartani a „népek egyre szorosabb uniójának” (alapszerződésben is rögzített) elvét, szélesíteni kell a minősített többségen alapuló döntéshozás alkalmazását – kiterjesztve például a közös külpolitikára is –, miközben célszerűnek tartaná a pénzügyi-gazdasági kérdésekért felelős EU-biztos kompetenciájának az erősítését.

„Erősítenünk kell a közös gazdasági kormányzást, és nem csak a monetáris politikában” – hangsúlyozta, némileg meglepő módon odáig menve, hogy hosszú idő után először ismét

felvetette egy majdani „európai alkotmány” megteremtésének a leendő szükségét is.

(Az előző, ilyen típusú próbálkozás a 2004-ben aláírt Alkotmányos Szerződés volt, amit azonban a ratifikáció során a francia és a holland népszavazás nagy többséggel leszavazott, és ezzel a kérdés lekerült a napirendről.)

Azért bizonyos határokat is fontosnak tartott megemlíteni a lehetséges „európaizálásban”, és nyilván nem véletlenül az egyik ilyen általa kiemelt határ éppen az EU-szintű közös adósságvállalás elvetése volt, visszatérve a „mindenki a saját adóssága felelőse” elvhez.

A beszélgetésben szó esett az európai Kína-politika lehetséges jövőjéről és a Merkel-kormány talán leginkább vitatottnak tekintett projektjéről, az Északi Áramlat-2 kérdéséről is. Az előbbi kapcsán Laschet kiállt a merkeli politika eddigi óvatosan kritikus alapállása mellett – Merkel szavajárása szerint „partner és versenytárs” –, nem tagadva, hogy

Berlin számára nem közömbös, miként alakulnak a kapcsolatok Németország legjelentősebb külkereskedelmi partnerével.

A Financial Times ezúttal nem idézte, de Laschet korábbi nyilatkozataiban visszatérően utalni szokott arra, hogy a politikai dialógus akkor is létezett a Nyugat és a Szovjetunió között, amikor az utóbbi társadalmi modellje gyökeresen eltért az előbbiétől. Persze, a kereskedelmi kapcsolat elkerülhetetlenné teszi az emberi jogi helyzetről is az eszmecserét – ez is fennállt a kétpólusú világban is –, de maga a kereskedelem létjogosultsága nem kizárólag ezen alapul – vélte több nyilatkozatában is a CDU kancellárjelöltje. „Olyan nincs, hogy csak azokkal kereskedünk, akik hozzánk hasonló társadalmi modellt követnek” – mutatott rá, és ismét sokszor utalt a „szovjet időkre”, amikor Németország teljes olajellátása a szovjet eladáson alapult.

Laschet láthatóan ezen az alapon szólt támogatólag mostani nyilatkozatában is az Északi Áramlat-2 vezetékről. Mint fogalmazott, a németországi szénbányák bezárása és az atomenergia leépítése után a német ipar fokozott mértékben rá van utalva a gázimportra, és ezért az új vezeték elhagyhatatlan. Fontosnak érezte viszont hangsúlyozni, hogy mindez nem mehet Ukrajna érdekeinek a rovására.

A német kormánynak mindenkor ügyelnie kell arra, hogy az Északi Áramlat-2 ne válhasson orosz „geopolitikai eszközzé” Ukrajna ellenében.

„Az ukrán elementáris érdekeket szavatolni kell, és ha Oroszország eltér ettől, akkor az az alap, amelyen az Északi Áramlat-2 jelenleg nyugszik, megszűnik létezni” – szögezte le Laschet az interjúban..

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×