Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Összetett módon menti a Lufthansát a német állam

Megállapodott a német kormány és a Lufthansa egy 9 milliárd euró (3150 milliárd forint) értékű mentőcsomagról, amely segít megbirkózni a legnagyobb német légitársaságnak a koronavírus-járvány által okozott súlyos veszteséggel.

A kormány és a Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) bejelentése szerint a német állam a koronavírus-járványban bajba került nagyvállalatok támogatására létrehozott gazdasági stabilizációs alapon (WFS) keresztül összesen 5,7 milliárd euró értékben csendestársként beszáll a vállalatba, valamint 300 millió euróért - részvényenként 2,56 euróért, azaz névértéken - 20 százalékos részesedést vásárol a vállalatcsoportból. Emellett az állami fejlesztési bank (KfW) és más kereskedelmi bankok részvételével hároméves futamidőre 3 milliárd euró szindikált hitelkeretet nyitnak a Lufthansa számára.

A több hete tartó tárgyalások eredményeként megszületetett egyezség véglegesítéséhez rendkívüli közgyűlést kell tartania a Lufthansának, és meg kell szerezni az Európai Bizottság versenyfelügyeleti hatóságának az engedélyét is.

A megállapodásban a Lufthansa vállalta, hogy

  • nem fizet osztalékot a részvényeseknek,
  • se bónuszt a vállalati vezetőknek,
  • valamint flottájának megújításával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Az állam független szakértők személyében két képviselőt delegál a Lufthansa 20 tagú felügyelőbizottságába, de lemondott arról, hogy szavazati joggal rendelkezzen a közgyűléseken, kivéve felvásárlási ajánlatok esetén. A német államnak lehetősége van 25 százalék plusz egy részvényre növelni tulajdoni hányadát, de csak akkor ha harmadik fél nyilvános vételi ajánlatot tesz vagy a Lufthansa nem teljesíti kamatfizetési kötelezettségeit az állam felé.

A német állam vállalja, hogy 2023. december 31-ig teljes egészében értékesíti a Lufthansában birtokolt részesedését, ha az 5,7 milliárd eurós csendes részesedést teljes egészében visszafizette a vállalatcsoport, és az önköltségi ár évi 12 százalékos kamattal megtérül.

A Lufthansát kezdettől, tavaly év végétől erősen megviseli a koronavírus-járvány miatti visszaesés a légiközlekedésben. Flottájának nagyjából 90 százalékát ideiglenesen kivonták a forgalomból, a dolgozók ugyancsak 90 százaléka kényszerszabadságon van, a kormány pedig már március közepén elindította a járvány miatt bajba került vállalatok támogatását szolgáló programjait, mégis csaknem két hónapon keresztül nem sikerült megegyezni.

A német pénzügyi és gazdasági minisztérium a megállapodás megkötését indokolva rámutatott, hogy a Lufthansa egy jól működő, nyereséges, jó kilátásokkal rendelkező vállalat volt a koronavírus-járvány kirobbanása előtt. Olaf Scholz pénzügyminiszter kijelentette, hogy a mentőcsomag "nagyon-nagyon jó megoldás", amely figyelembe veszi a Lufthansa és az adófizetők érdekeit, szükségleteit is. Ha a légitársaság újra talpra áll, az állam eladja részesedését, remélhetőleg egy kis nyereséggel, amely révén finanszírozhat más bajba jutott vállalatokat is - mondta Scholz.

A Lufthansa-csoport - a névadó Lufthansa mellett az ugyancsak német Eurowings, az osztrák Austrian Airlines, a svájci Swiss és Edelweiss Air légitársaság, valamint a belga Brussels Airlines diszkont légitársaság - tavaly 145 millió utast szállított, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.

A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport áprilisban naponta átlagosan mindössze 3000 utast szállított, míg a válság előtt 350 ezret. A vállalatcsoport működési vesztesége az előzetes adatok szerint 1,2 milliárd euróra rúgott az első negyedévben, és a folyó negyedévben ez még nagyobb lesz.

A Lufthansa leányvállalatai ugyancsak állami támogatást kértek saját országukban. Belgiumban egyelőre "nagyon nehéz" tárgyalások folynak a kormány és Brussels Airlines között, a berni kormány 1,2 milliárd eurót ígért a két svájci légitársaságnak, az Austrian Airlines pedig 767 millió eurót kért az osztrák kormánytól.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

A karácsony közeledtével egyre aktuálisabbá válik a kérdés, hogy milyen karácsonyfát érdemes választani. Az elmúlt években egyre szélesedő választék az élő fenyők és műfenyők piacán azt is magával vonja, hogy egyre többen szeretnék megtudni, melyik típus mellett, milyen érvek szólnak. Az ünnep egyik legnagyobb döntéshelyzetének számító karácsonyfa választása mára az interneten is sokakat foglalkoztat, ezért a Google Trends adatai alapján megnéztük, hogy milyen trendek figyelhetőek meg az internetes keresések terén az idei karácsony előtt, hazánkban és világszerte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×