A határozat előírásai nehéz helyzet elé állíthatják az autógyártókat, ha nincs hosszú távú tervük a környezetkímélő technológiák alkalmazását illetően – mondta az InfoRádiónak Karner Miklós. Az Autó című szaklap főszerkesztő-helyettese ugyanakkor hozzátette: nagy valószínűséggel rendelkeznek ilyen stratégiával, és a csütörtökön kezdődő Párizsi Autószalonon is látszik, hogy jelentős elektromos- és hibridautó-offenzíva van világszerte.
Az autógyárakat eddig elsősorban a gyártmányflottára vonatkoztatott károsanyag-kibocsátási szint megszabásával ösztönözték kevésbé környezetszennyező járművek gyártására. A szakértő szerint részben ennek sikere, hogy egyre több elektromos és hibridautó készül. Az elvárás teljesítéséhez egy gyártónak megoldás lehet, ha a két-három belsőégésű motorral szerelt luxusautója mellett párféle elektromos járművet forgalmaz, de azzal is próbálkozhat a vállalat, hogy takarékos, tiszta üzemű, kis motorú benzines vagy dízeles gépkocsjainak kínálatát egészíti ki e-autókkal – magyarázta Karner Miklós.
A főszerkesztő-helyettes szerint
„kicsit több mint egy évtizedük van az autógyártóknak, hogy a gyártást, a szellemiségüket megváltoztassák”
– fogalmazott. Hozzátette: számíthattak a változásra, hiszen az elmúlt évtizedben folyamatosan fogalmaztak meg célokat velük szemben azért, hogy csökkentsék a környezetterhelést.
Egy német kezdeményezés szerint a régi autók átalakítását is tervezik – állami támogatás mellett –, hogy a korosabb gépjárművek károsanyag-kibocsátását is csökkentsék. Azt azonban még nem tudni, hogy a régi/szennyező autók kitiltása, valamint az üzembe helyezésüket megnehezítő szabályozások milyen hatással járnak majd.
Az új szabályozás a technológiai váltás mellett beruházásnövelést is elvár az autógyártóktól, hogy olyan gyárakat és rendszereket telepítsenek, melyek lehetővé teszik a tisztaüzemű autók gyártását – összegezte Karner Miklós, hozzátéve:
a Magyarországon épülő BMW-üzem már ebben a szellemben készül.