Infostart.hu
eur:
385.74
usd:
328.62
bux:
109761.83
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Frankfurt, 2018. január 29.2017. augusztus 2-án Frankfurtban készített kép egy dízel Volkswagen kipufogóiról. Német újságok 2018. január 28-i beszámolói szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW által alapított és időközben már megszűnt, a szállítási szektor környezeti és egészségügyi helyzetével foglalkozó európai kutatócsoport (EUGT) megbízásából az aacheni Egyetemi Kórház egyik intézete 25 emberen tanulmányozta a dízel üzemanyag füstjében lévő egyik gáz, a nitrogén-dioxid (NO2) hatását. (MTI/AP/Michael Probst)
Nyitókép: Michael Probst

Vádat emeltek a Volkswagen volt vezetője ellen

Amerikai szövetségi nyomozók bejelentették Detroitban, hogy egy nagyesküdtszék vádat emelt Martin Winterkorn, a Volkswagen volt vezetője ellen a német autógyár környezetvédelmi csalása ügyében.

A vádemelés már márciusban megtörtént, de eddig titokban tartották, nyilvánosságra hozatalát a VW éves németországi igazgatósági ülésére időzítették.

Az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) 2015 szeptemberében vádolta meg a céget azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amely érzékeli, ha mérik a motor károsanyag-kibocsátását. Így az autók a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálták. A csalást akkor már legalább hat éve folytatta a gyár az EPA szerint. Az ügy világszerte a gyár mintegy 11 millió gépjárművét érintette, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

Winterkorn a botrány kipattanása után nem sokkal lemondott. Tavaly januárban azt vallotta berlini parlamenti meghallgatásán, hogy sokáig nem tudott a csalásról, és ha tudott volna, akkor leállíttatta volna. A Volkswagen kezdetben azt állította, hogy a szoftverről csak alacsony szintű vezetők tudtak.

Ezzel szemben Jeff Sessions amerikai igazságügy-miniszter a vádakat idézve azt írta csütörtökön közleményben: a csaló szoftverről Winterkornt már 2014 májusában, majd 2015 júliusában tájékoztatták, és ő más magas rangú vezetőkkel közösen úgy döntött, hogy "folytatják a manipulációt és az amerikai hatóságok becsapását".

Továbbra sem tisztázott azonban, hogy a vezetésből kik tudtak az ügyről Winterkornon kívül. Eddig összesen kilenc ember ellen indítottak eljárást az Egyesült Államokban, közülük ketten bűnösnek vallották magukat, és már börtönbüntetésre ítélték őket. Többen valószínűleg Németországban tartózkodnak, és kicsi a valószínűsége, hogy a német hatóságok kiadják őket az amerikai igazságszolgáltatásnak. Sessions hivatalának szóvivője Winterkornról is csak annyit mondott csütörtökön, hogy nincs amerikai őrizetben. A volt elnök-vezérigazgató feltehetőleg szintén Németországban tartózkodik. Winterkornt akár 25 évi börtönre és 275 ezer dollár pénzbüntetésre ítélhetik.

A VW dízelbotrányában azonban a német igazságszolgáltatás is nyomoz, és elképzelhető, hogy Németországban is eljárást indítanak több cégvezető ellen.

Maga a VW tavaly ismerte el a csalást, az igazságszolgáltatás akadályozását és a hamis tanúzást az amerikai igazságügy-minisztériummal kötött megállapodása keretében. A megállapodás szerint a cég 4,3 milliárd dollár kártérítést fizet, ezen felül 25 milliárd dollárt költ az Egyesült Államokban az autótulajdonosok, a környezetvédelmi hivatalok, a szövetségi államok és a kereskedők követeléseinek kielégítésére, valamint felajánlotta, hogy visszavásárol 500 ezer környezetszennyező autót.

Címlapról ajánljuk
Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Vegyesen zárt Amerika

Vegyesen zárt Amerika

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is bizonytalan hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Erre reagálva nagy esésben van A Brent olaj ára, már 2021 eleje óta nem látott szitnen van a jegyzés. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot ralizik a 4iG árfolyama miután kiderült, hogy Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke. Amerikában kisebb esést jeleznek az indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×