eur:
399.32
usd:
366.28
bux:
87339.06
2025. március 14. péntek Matild

EU: 7 év a vasúti személyszállítás teljes liberalizálásáig

A belföldi vasúti személyszállítási piac fokozatos liberalizálását célozza a negyedik vasúti csomag, amiről kedden született megállapodás a Tanács és az Európai Parlament között. A jövőben valamennyi európai vasúti társaság nyújthat majd szolgáltatásokat az Unió egész területén.

A negyedik vasúti csomagról kötött megállapodás fokozatosan megnyitja a belföldi vasúti személyszállítási piacot a verseny előtt. A Tanács és az Európai Parlament által kitárgyalt jogszabály értelmében a jövőben valamennyi európai vasúti társaság nyújthat majd szolgáltatásokat az EU egész területén.

Az újonnan belépő piaci szereplők az alku értelmében 2020-tól nyújthatnak majd kereskedelmi szolgáltatásokat. Második lépcsőben, 2023-tól pedig bizonyos esetek kivételével a vasúti közszolgáltatási szerződések odaítéléséről is versenyeljárásokon kell majd dönteni, amelyek az összes vasúti társaság számára elérhetőek lesznek.

A negyedik vasúti csomagnak ez a része az Európai Bizottság szerint új lendületet ad majd a belföldi vasúti piacoknak. Ami azt illeti, ez rá is fér, hiszen az elmúlt évtizedekben folyamatosan csökkent a vasúti forgalom, miközben a belföldi monopóliumok tartósan fennmaradtak.

A tagállamoknak ugyanakkor jól körülhatárolt esetekben továbbra is lehetőségük lesz arra, hogy közvetlenül ítéljenek oda vasúti közszolgálati szerződéseket. Ez akkor fordulhat elő, ha a teljesítménycélok (minőség, pontosság stb.) biztosítottak, a fejlesztésekből származó előnyöket pedig az utasok fogják élvezni.

Brüsszel érvelése szerint a már liberalizált belföldi vasúti piaccal rendelkező tagállamokban jellemzően megnövekedett a járatsűrűség, javult a szolgáltatások színvonala és csökkentek a díjak.

„A megállapodás új fejezetet nyit az európai vasutak történelmében. A vasúti ágazatnak túl régóta nem volt semmilyen ösztönzője arra, hogy alkalmazkodjon az utasok igényeihez és emiatt a vasutak piaci részesedése folyamatosan csökkent. A fokozatos piacnyitás azonban javítani fogja a vasúti szolgáltatások teljesítményét. A megállapodás új befektetési lehetőségeket fog teremteni és elő fogja segíteni a munkahelyteremtést a szektorban, mindemellett pedig ösztönözni fogja az európaiakat a vasút használatára, ezzel is hozzájárulva szénmentesítési céljaink eléréséhez. Ha a vasúti közlekedés vonzóbbá válik, mindenki csak nyerhet” – szögezte le Violeta Bulc, a közlekedési területet felügyelő uniós biztos.

Az Európai Bizottság eredetileg 2019-re jelölte volna ki a piacnyitás végső időpontját, ám a tagállamok 2015 októberében elfogadott közös álláspontja 2026-ig kitolta volna ezt az időpontot. A vasúti árufuvarozási piacot már 2007-ben liberalizálták.

Az európai belföldi vasúti személyszállítási piac 30-40 százalék nyílt meg mostanáig a verseny előtt, alapvetően a nagysebességű vasúti hálózaton. Többek között Olaszországban és Csehországban üzemeltet legalább két vasúti társaság járatokat ugyanazon a nagysebességű vonalon. A tagállamok többsége ugyanakkor a gyakorlatban mellőzi a közbeszerzési tendereket, ami a Bizottság megítélése szerint az optimálistól messze elmaradó beruházási feltételeket eredményez.

A negyedik vasúti csomag két részből állt, az egyik a belföldi vasúti személyszállítási piaci szolgáltatások liberalizálásáról, a másik a vasúti infrastruktúra irányításáról szólt. A csomag technikai, interoperabilitási pilléréről már 2015 júniusában megállapodtak a törvényhozók.

Az európai vasúti társaságok tehát legkésőbb 2023-ig hátrányos megkülönböztetés nélküli hozzáférést élveznek majd valamennyi EU-tagállam piacához, azzal a céllal, hogy ott belföldi személyszállítási szolgáltatásokat nyújtsanak.

A teljes piacnyitás azt jelenti, hogy saját kereskedelmi szolgáltatást kínálhatnak más vasúti társaságokkal versenybe szállva, vagy részt vehetnek közbeszerzési tendereken.

A közszolgáltatási szerződések odaítélése során a versenypályáztatás lesz a fő szabály.

Egy sor kivétel lehetővé teszi majd ugyanakkor a fő szabálytól való eltérést, és – ahogy az mai is az elterjedt gyakorlat – a vasúti szolgáltatásokra vonatkozó közbeszerzések közvetlenül, pályázat nélkül történő odaítélését.

Az EU-ban a belföldi vasúti személyszállítási piac nagyjából kétharmadát közszolgáltatási szerződések fedik le, ami évente 21 milliárd eurós piacot jelent.

A főszabálytól való eltérésre feljogosítaná a tagállami hatóságokat, ha a piac és a hálózat szerkezete és földrajzi sajátosságai ezt indokolttá teszik, és egyébként javítaná a szolgáltatások minőségét és/vagy költséghatékonyságát. Az ilyen kivételezésre azonban nem nyílna lehetőség „bemondás alapján”, hanem olyan teljesítmény kritériumok figyelembe vételével, mint amilyen a menetrend pontos betartása és a járatok sűrűsége.

A megállapodásnak a következő napokban meg kell kapnia a tagállamok és az Európai Parlament jóváhagyását. Ezt követően az Európai Parlamentnek és az Európai Unió Tanácsának hivatalosan is el kell fogadnia – erre várhatóan 2016 őszén kerül sor.

További részletek a BruxInfo cikkében.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Iraola szerint Kerkezt vissza kell fogni az edzések végén

Iraola szerint Kerkezt vissza kell fogni az edzések végén

Andoni Iraola, a Bournemouth menedzsere azt mondja, az edzéseken az edzőknek kell visszafogni Kerkez Milost, olyan sokat gyakorolja a beadásokat. A magyar válogatott játékos után továbbra is érdeklődik a Liverpool, a Manchester United és hallani a Real Madrid puhatolózásáról is.

Petr Fiala: A NATO európai tagjainak fel kell zárkózniuk az USA védelmi kiadásaihoz

A cseh miniszterelnök megerősítette, hogy országa a következő öt évben fokozatosan növelni kívánja védelmi kiadásait, és 2030-ra szeretné elérni a GDP három százalékát az előírt kettő helyett. Andrej Babis szerint a védelmi minisztérium működésével komoly problémák vannak, más ellenzékiek a védelmi pénzek elköltésének módját kifogásolják.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.14. péntek, 18:00
Zsigmond Gábor
a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója
Történelmi döntés született Németországban - Mutatjuk a piaci reakciókat

Történelmi döntés született Németországban - Mutatjuk a piaci reakciókat

Dübörög a vámháború, ez pedig a tőzsdéken is érezteti hatását. Tegnap az amerikai vezető részvényindexe ismét nagyobb eséssel zártak. Ezt követően Ázsiában ma reggel emelkedést láthatunk, és Európában is jó hangulatban telik a kereskedés. Dél körül nagyot ugrott a német tőzsde és az euró, miután a német kormánypártok megállapodásra jutottak az államadósság jelentős növeléséről szóló tervről. Piacmozgató gazdasági események szempontjából különösen a Michigan-i Egyetem délután érkező fogyasztói bizalmi indexére ajánlott figyelni. Az index legutóbb az inflációs várakozások komoly megugrását mutatta.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×