Az elektromos mopedeket általában a súlyosan mozgássérültek használják, akiknek mindennapi feladataik elvégzéséhez van szükségük a járműre.
Hónapokkal ezelőtt személyes kérelmet juttattak el Gordon Brown brit miniszterelnökhöz az ügyben, a Downing Streetről azonban egyelőre nem reagáltak a beadványra - állítja Jim Dooley, akinek cége, a Mobility Bureau motoros keresszékeket és mopedeket forgalmaz, főleg veteránoknak.
Az uniós szabályozás alapján az importált mopedekre, amelyek 2 ezer fontba kerülnek (712 ezer forint) egyenként 300 fontos (107 ezer forintos) adót vetnének ki. A döntés erről már 2001-ben megszületett, a brit adóhivatal azonban egészen 2007-ig nem vezette be. Most is csak azért, mert Belgium panaszt tett emiatt.
Európában mindössze három ország importálta ezeket a járműveket, több államban sajátot terveztek. Nagy-Britannia az Egyesült-Államokból és a Távol-Keletről hozatja be a mopedeket.
Uniós követelmény
"Az importvám kiszabása az elektromos mopedekre uniós követelmény. Mivel ez közlekedési eszköznek számít, kiszabható rá adó" - magyarázták a brit adóhivatalnál.
Jim Dooley-nak korábban azt mondták, a mopedek szabadidős járműnek számítanak, ezért is írt még júliusban a miniszterelnöki hivatalnak. Később kapott egy levelet, amely szerint panaszát vizsgálják, azóta azonban nem érkezett válasz a kérelmére.
"Ez az adó teljesen igazságtalan, sok ember emiatt kétszer is meggondolja, hogy mopedet vegyen, ha plusz 300 fontot rá kell fizetni" - mondta Jim Dooley.
A férfi szerint a Vámigazgatások Világszervezete (WCO) eredetileg azért javasolta a teher bevezetését, mert tagjai úgy gondolták, hogy az emberek ezeket az elektromos járműveket például golfautónak használják majd, a mopedek azonban erre a célra tökéletesen alkalmatlanok.