eur:
392.73
usd:
354
bux:
72274.85
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

Útdíj minden útra?

Nagy-Britanniában 28 millió gépkocsi van, így már nem csak a nagyvárosi közutakat jellemzi a dugó, de az autópályák néhány szakasza is rendszeresen túlterhelt. A közlekedésügyi miniszter azt tervezi, hogy idővel az összes úton bevezetik a megtett kilométerek után kiszabott úthasználati díjat.

A minisztérium tervezete szerint - amely először országos vitára kerül, s csak azután a parlament elé - átszámítva mintegy 250 forintba kerülne egy kilométernyi autópálya használat, s ennél sokkal kevesebbe más közutak használata - jelenti az InfoRádió londoni tudósítója.

Az autópályák egyelőre ingyenesek a szigetországban. Londonban viszont reggel nyolctól este fél hétig már most is úgynevezett congestion charge-ot, azaz dugódíjat kell fizetni, ha valaki autóval behajt a belvárosba.

Csökkenő útadó és benzinár

Az új rendszer bevezetése után London széléről, a kertvárosokból tíz fontba, azaz 4.000 forintba kerülne az autósnak, hogy bejusson London központjába. A számlázás úgy történne, hogy minden autós kapna egy kis feketedobozt a kocsijába, és műholdas rendszerrel ellenőriznék, melyik úton mekkora távolságot hajt.

E megterhelésért cserébe csökkentenék egyrészt az útadót, másrészt a benzinre kirótt illeték összegét.

Los Angeles a mumus

A cél a zsúfoltság megszüntetése és a légszennyeződés csökkentése. A riasztó példa Los Angeles, ahol a körgyűrűn és a többi autóúton többnyire épp hogy csak cammog vagy feltorlódva meg-meg áll a forgalom, és a légszennyeződés is elviselhetetlen.

A brit közlekedésügyi miniszter szerint Angliában öt év múlva ugyanilyen állapotok fognak előállni, és a London körüli M25-ös autópályán már most is gyakorta Los Angeles-i méretű dugók keletkeznek. Ez pedig milliárdos károkat okoz.

A miniszter büszkén hangoztatja, hogy szakembereivel együtt húsz évre előre tekint a közforgalmi tervezést illetően, és a kilométer-díj rendszerét 2014-ben remélik bevezetni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
KT-elnök: az infláció hosszú árnyéka az államadósságnál is látszik

KT-elnök: az infláció hosszú árnyéka az államadósságnál is látszik

A gazdasági kihívásokkal küzdő magyar gazdaság egyik legfőbb problémája az államadósság, amely évtizedek óta meghatározza az ország gazdaságpolitikáját. Az adósság GDP-hez viszonyított aránya évtizedek óta a 70% körül mozog, és a jövőben is kulcskérdés lesz, hogy milyen mértékben sikerül csökkenteni ezt a mutatót. A magyar Alaptörvényben az államadósság kívánatos szintje 50%-ban van meghatározva, de a gazdasági helyzet és a globális környezet nem kedvez a cél elérésének – mondta el Horváth Gábor, a Költségvetési Tanács elnöke a 62. Közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadásában.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×