A hvg.hu múlt heti cikke szerint a Budapest Nemzetközi Repülőtér vecsési Cargo Cityjébe bejegyzett vállalkozás hamarosan megkapja a magyar hatóságoktól a kereskedelmi légi jármű üzemeltetéséhez szükséges engedélyt, és megszerzi a kormány tulajdonában lévő, A330-200F repülőgéppel történő járat üzemeltetését. Ezt a járatot korábban a Qatar Cargo üzemeltette, most pedig a WizzAir repteti a Budapest–Hangcsou útvonalon, hetente öt alkalommal.
A hírportál a Cargo Facts nemzetközi repülőgépipari hírlevél értesüléseit idéző Budflyer alapján részletezi: a Hungary Cargo Airlines nevet a három éve létrehozott Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA Kft.) idén májusban vette fel. Akkor Facebook oldalt is indítottak, többek között munkaerő toborzásra és a légitársaság arculati elemeinek bemutatására – bár utóbbi nyilvánosságra került részleteit később törölték a közösségi portálról.
A cég fő tevékenysége az áruszállítás, de foglalkozhatnak még légi szállítóeszközök, közúti járművek és építőipari járművek kölcsönzésével is. Mostanra a budapesti repülőtér legnagyobb cargocégévé váltak, havonta több mint ötezer tonnányi árut szállítanak – olvasható a drive.hu-n.
A Hungary Cargo Airlines nevében teljesen, ám céges hátterében csak részben magyar: többségi tulajdonosa egy kínai-magyar befektető, Wu Jiang, aki évtizedek óta Magyarországon él. A társtulajdonos pedig a világszerte jelenlévő Universal Translink Airlines, amely egy áruszállító repülőgépekkel történő fuvarozásra és logisztikai folyamatok menedzselésére specializálódott vállalat (UTLink), és Csengcsouban van bejegyezve.
Igen is, meg nem is
A sajtó egy része, a repülővel rendszeresen utazók, sőt, a légiközlekedési szakma nosztalgiázó szereplői is már egy új magyar légitársaság megjelenését látják bele a Hungary Cargo Airlines engedélyszerzésével kapcsolatos hírekbe, a Malév nyomán nemzeti légitársaságról álmodnak – fogalmazott az economx.hu megkeresésére Varga G. Gábor légi közlekedési szakértő.
Az Egek Ura Blog alapítója elismerte: de facto valóban egy magyar alapítású légitársaság létrejöttének vagyunk tanúi, amely professzionálisan felépített stratégia mentén éppen az engedélyezés finisébe ért, ám, mint mondta, attól még ez a projekt marad, amire eredetileg kitalálták.
Vagyis légi áruszállítási kapacitást biztosítanak Kína és Magyarország között részben egy olyan repülőgéppel, amely a magyar állam tulajdonában van, és ez idáig a WizzAir üzemeltette, mivel más társaságnak nem voltak meg a szükséges engedélyei hozzá – tette hozzá.
A szakértő szerint a magyar alapítású, itteni hatósági engedélyekkel rendelkező cégnek azért van jelentősége, mert az állam tulajdonában, magyar lajstromban szereplő repülőgéppel biztosítja áruszállítási szolgáltatását, amelynek fontos szerepe van a kínai–magyar áruforgalomban a fuvaronkénti 60 tonna kapacitásával.
Varga G. Gábor szerint ezzel együtt
nem valószínű, hogy a társaságnak az utasjáratok üzemeltetésére vonatkozó engedélyek megszerzése és azok indítása is ambíciója lenne.
Még akkor sem, ha vannak olyan piaci elemzések, amelyek szerint ennek volna létjogosultsága a jelenlegi, fapadosok által uralt piaci környezetben – jegyezte meg.