A Budapest Airport ambiciózus célt tűzött ki maga elé: 2050 helyett 2035-re már "nettó zéró kibocsátó" reptér lenni a ferihegyi repülőtér.
"Tudatosan haladunk egy akcióterv mentén, hogy hogyan fogjuk ezt a célkitűzésünket elérni. Most például 14 repülőgép-állóhelyen vezettünk be környezetkímélőbb energiaellátási lehetőséget, ez azt jelenti, hogy
a korábbi dízelgenerátoroknál modernebb, környezetkímélőbb, elektromos árammal működtetett áramátalakítóval biztosítják a repülőgépek földi energiaellátását,
hiszen amikor állóhelyén marad a repülő, kikapcsolja a hajtóműveket, de áramra akkor is szüksége van" – tisztázta az InfoRádióban Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációért és kormányzati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.
Az átállás az új energiaforrásra azért is sokkal hatékonyabb, mert a dízelgenerátorokat oda kellett vonatni a gépekhez, aztán pedig elvontatni, az új áramforrás viszont az utashidaknál rendelkezésre áll.
Szükség is van a reptéri modernizációra, mert a Covid miatti leállás, majd az energiaválság miatti megtorpanás után 2024-ben egyelőre már jobbak az utasszámok, mint 2019-ben, az utolsó "békeévben" voltak.
"Az első negyedév mindhárom hónapjában egymillió fő fölött tudtuk zárni a havi utasforgalmat. Márciusban kis híján 1,3 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren" – közölte Valentínyi Katalint.
Az első negyedév 3,4 millió utasa a tavalyi év számainál már 20 százalékkal magasabb, de a 2019-es rekordévhez képest is 10 százaléknyi a növekmény;
a tendencia arra mutat, hogy 16,2 millió fölötti lesz a ferihegyi utasforgalom idén.
A növekedés szerinte sok összetevős, de nyilvánvalóan az új járatok hozzátesznek ehhez, a diszkont légitársaságok is előálltak 7-7 új járattal:
- újraindul az Easyjet Budapest–Lyon járata augusztustól
- lehet már repülni Brassóba, Triesztbe, Jerevánba, Szkhiantoszra is idén Budapestről.
A "cargóban" is rekordok dőlnek meg, márciusban 23 700 tonna volt a budapesti reptéren kezelt áru mennyisége, ami most minden idők legerősebb hónapja, túlszárnyalva a tavaly novembert is; most az első negyedévben 62 ezer tonna árut kezeltek, 240 ezer tonna árura számítanak egész évben.
A közeli jövőben a 2019-ben megnyitott cargobázist 250 ezer tonnásról 300 ezer tonnásra bővítik, amelynek egyik mankója egy felhőalapú digitális cargoközösségi rendszer.