Szigorú új szabályokat jelentett be az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (Environment Protection Agency) pénteken az Egyesült Államokban gyártott nehézjárművekre.
A szövetségi környezetvédelmi szervezet véglegesített szabályai előírják a gyártóknak, hogy 2026-tól új modelljeiknek növekvő arányban kell nulla károsanyag-kibocsátásúnak lenniük.
A hatóság vezetője szerint az új szabályok nyomán nagy mértékben mérséklődik majd a nagy teljesítményű járművek szennyezése. A szabályok 2026-ban lépnek életbe, és 2032-ig fokozatosan szigorodnak arra vonatkozóan, hogy az új kamion-, teherautó- és buszmodelleknek milyen arányban kell nulla-kibocsátásúnak lenniük.
Az amerikai kormányzat előzetes számításai szerint az átállás nyomán
2032-re a tehergépjárművek 50 százaléka lehet teljes mértékben elektromos,
míg a rövid távon közlekedő pótkocsis teherautók 32 százaléka, míg a nagy távolságot megtevő kamionoknak a 25 százaléka. Az intézkedés érinti a buszokat is.
A szövetségi hatóságok adatai szerint az Egyesült Államok teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 29 százaléka származik a közlekedésből, csak a közúti közlekedés pedig 23 százalékot tesz ki.
Jelenleg az új szabályok által érintett teherautók eladásainak kevesebb mint 1 százalékát teszik ki a teljesen elektromos járművek - derül ki a legnagyobb előállítókat tömörítő Teherautó- és Motorgyártók Szövetségének adataiból.
Az Amerikai Üzemanyag és Petrolkémiai Előállítók nevű szervezet (American Fuel & Petrolchemical Manufactureres) és az Amerikai Üzemanyag Intézet (American Petroleum Institute) vezetői közleményben tiltakoztak, és a kongresszust arra szólították fel, hogy szavazzon a szabályok módosításáról, valamint kilátásba helyezték, hogy az előírások miatt bíróságon perlik be a kormányzatot.