A német napilap szerint Ukrajna hat olajfinomító üzeméből már a háború kitörése előtt is csak az egyik, a kremencsuki működött (ami önmagában az ország üzemanyag-fogyasztásának nagyjából 30 százalékát volt képes fedezni). De 2022 áprilisában azt az üzemet is csapás érte, és azóta csak hellyel-közzel működik. Emiatt az ukránok nehéz helyzetben vannak, mert a hadsereg mozgatásához továbbra is külföldi szállítmányokra szorulnak.
A Handelsblatt ezzel kapcsolatban – az ukrán vámhivatal adatai alapján – most azt közölte, hogy
az ukrán hadsereg zavartalan működését gyakorlatilag Magyarország és Törökország dízelexportja biztosítja
– idézi az Index. Mindkét országra igaz, hogy elsősorban Oroszországból importált nyersolajat dolgoz fel a finomítóiban, és az abból készített üzemanyagtermékeket exportálja. Tehát az ukránok – közvetve – orosz olajjal működtetik a hadseregüket. A Handelsblatt szerint ebben a Mol Nyrt. sokat segít, ugyanis a magyar vállalat az elmúlt fél évben gyakorlatilag
megduplázta az ukrajnába irányuló exportját.
A német lap emlékeztet, hogy a Mol-csoport gyakorlatilag versenyelőnyben van, ugyanis az Európai Uniótól külön engedélye van arra, hogy továbbra is orosz olajjal lássa el a finomítóit. Más európai országokkal szemben a Magyarországra érkező vezetékes olajszállítást egyelőre nem érinti az embargó, és az Európai Unió tervei szerint ez egészen 2024-ig így is marad.
Azok az országok viszont, amik a szankciók miatt nem jutnak hozzá az orosz kőolajhoz, egyre kevesebb olajat tudnak adni Ukrajnának. Ezen túl a piaci helyzetet az is befolyásolja, hogy az orosz Urals kőolaj olcsóbb, mint a nyugati Brent. A Handelsblatt azt is megjegyzi: Magyarország „különleges helyzete” ebből a szempontból eddig nem kapott túl nagy figyelmet külföldön.