A vg.hu-n olvashatunk arról, hogy egyre nagyobb teret nyer Európában a tequila, annak ellenére is, hogy a drágulása messze meghaladta a többi szeszes italét. A magas kereslettel szemben szűkös a kínálat – korlátozottak az agavé készletek.
Európában, főleg a járványos időszakban, ugrott meg az ital népszerűsége, amikor lényegesen többen fogyasztották otthon ezt a szürke hétköznapokba némi egzotikumot csempésző alkoholt. A felfutó kereslet tavaly sem állt meg – az öreg kontinens rászokott a tequilára.
Egy mexikói szervezet szerint a Spanyolországba irányuló export 90 százalékkal nőtt meg tavaly, míg a franciák 73, a britek 68, a németek pedig 60 százalékkal importáltak többet, mint egy évvel korábban.
Az összeurópai térnyerés meghaladja a 23 százalékos globális növekedést. Az említett országokba érkezett export volumene 2021-ben átlagosan 60 százalékkal nőtt. A tequila globális értékesítési volumene 15 százalékkal nőtt 2022 második felében, messze meghaladva a teljes szeszesital-értékesítés 3 százalékos emelkedését.
A Diageo likőróriás szerint a mexikói tequila a nettó árbevétel 11 százalékát tette ki, a Don Julio 26, a Casamigos pedig 29 százalékkal nőtt.
Az európai fogyasztók decemberben közel 16 százalékkal fizettek többet ezért az alkoholért, mint egy évvel korábban, míg a whisky ára 6, a vodkáé 5 százalékkal emelkedett, a gin ára pedig változatlan maradt a NielsenIQ adatai szerint.
A helyzethez hozzájárult, hogy a kiváló minőségű, csakis agávéból készült tequilából kevesebbet tudtak importálni Európába a Covid–19 miatti ellátási lánc káoszában. Ráadásul az öreg kontinensen sokkal kevesebb tequila márka van, mint az Egyesült Államokban, ahol a piac érettebb és versenyképesebb, hetente jelennek meg új termékek. A kevesebb szereplő miatt az árak is magasabbak, az európai forgalmazók ügyesen kihasználják a helyzetet, hangsúlyozzák a minőséget, az exkluzivitást, az ital prémium voltát.
A megugró igények nyomán hiány keletkezett az egyik legnagyobb agavé termesztő régióba, a mexikói Jalisco tartományban.