eur:
409.25
usd:
375.59
bux:
74408.72
2024. november 5. kedd Imre
Los Angeles, United States - May 17, 2013: A cockpit with LCD digital speedometer and steering wheel of electric car Tesla Model S during drive. Tesla electric cars are produced by Tesla Motors, Inc. in California, USA.
Nyitókép: mbbirdy/Getty Images

Tesztelték a legújabb vezetéstámogató rendszereket: nem a Tesla nyert

A Tesla Autopilotja egykor még úttörő technológiának számított, mára azonban számos márka autóiban megtalálható ugyanez a megoldás.

Ma már az új autók több mint fele rendelkezik ilyen fejlett vezetőtámogató rendszerrel (ADAS): a Consumer Reports friss jelentése 22 márka ADAS-megoldásait rangsorolta, a Tesla pedig mindössze a hetedik helyre került – írja a CNN.

A legjobb ilyen rendszert, a BlueCruise-t a Ford építi be gépjárműibe, de megelőzi a Teslát még a General Motors, a Mercedes-Benz, a BMW, a Toyota és a Volkswagen vezetőtámogató rendszerének minősége is. A legrosszabb eredményt a Hyundai, a KIA és a Genesis megoldásai érték el.

A BlueCruise két jelentős területen eltér a Tesla rendszerétől. A Ford rendszerét úgy tervezték, hogy a járművezetők hosszú időre levehessék kezüket a kormányról, miközben az előre részletesen feltérképezett autópályákon haladnak. A BlueCruise

infravörös kamerát használ az autóban, amely figyeli a vezető arcát,

és meggyőződik arról, hogy a vezető az útra figyel. A második helyezett GM Super Cruise rendszere az egyetlen másik, a Consumer Reports által tesztelt rendszer, amely ilyen módon működik.

A vezetőt megfigyelő rendszer miatt kaphatta a Ford ezt a magas értékelést: a legtöbb gyártó és a Tesla sem figyeli kamerával, hova néz a volán mögött ülő ember, csak a kormánymozdulatok alapján állapítja meg, hogy hova figyelhet.

Az ilyen típusú vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt autók nem önvezetők: jelenleg egyetlen engedélyezett önvezető autó sincsen a piacon. A sofőröknek folyamatosan a forgalmat kell figyelniük és készen kell állniuk arra, hogy azonnal átvegyék az irányítást az automatikától, ha beavatkozásra van szükség.

Egyes rendszerek mindössze azt figyelik, milyen súllyal nehezedik a sofőr keze a volánra, ez alapján döntik el, tényleg figyel-e.

"Tesztjeink során mind a Mercedes-Benz, mind a Tesla körülbelül 30 másodpercig hagyta, hogy a jármű úgy haladjon az autópályán, hogy a sofőr keze nincs a volánon, mielőtt az első hangjelzés arra szólította volna a vezetőt, hogy tegye vissza a kezét a kormánykerékre" – idézte az eredményekről szóló jelentés Kelly Funkhousert, a Consumer Reports csatlakoztatott és automatizált járművekért felelős vezetőjét.

A Consumer Reports 40 különböző tesztnek vetette alá a különböző rendszereket,

hogy felmérjék, mennyire jól kormányozzák a járműveket, hogyan biztosítják, hogy a vezető éber maradjon, és hogyan kezelik a figyelmetlen vagy akár eszméletlen vezetőt. A fejlettebb funkciókat, például az automatikus sávváltást, amely egyes rendszerekben elérhető, nem értékelték, ugyanígy nem értékeltél a Tesla teljesen önvezető funkcióját sem.

Azt is tesztelték, hogy a különböző technológiák milyen módon kommunikálják a járművezetőkkel azt, hogy éppen rendelkezésre állnak-e. Az ilyen technológiák használata esetén a járművezetőknek

folyamatosan tudniuk kell, hogy a rendszerek működnek-e,

esetleg csak részben működnek vagy kikapcsoltak. A GM Super Cruise rendszere egy élénk színű fénysávot használ a kormánykerék felső részén, hogy figyelmeztesse a vezetőt a rendszer állapotára, illetve arra, ha át kell vennie a vezetést. A Ford járművekben a műszeregység kijelzője a rendszer állapotának jelzésére változtatja a színét.

Néhány rendszer, mint például a Ford, a GM és a Rivian rendszerei, csak akkor működik teljes mértékben, ha a járművet meghatározott, kijelölt autópályákon vezetik. Más rendszereknél nincsenek ilyen korlátozások, és bár lehet, hogy autópályára szánták őket, semmi sem akadályozza meg, hogy osztatlan, kereszteződésekkel rendelkező utakon is használják őket. A Consumer Reports külön felhívta a figyelmet a Tesla és a Lexus rendszereire, mivel lehetővé teszik használatukat potenciálisan veszélyes helyzetekben.

Ami a sávtartást illeti, a Ford, a Mercedes és a Tesla rendszerei még kanyargós utakon is jó teljesítményt nyújtottak, de a Hyundai, a Kia és a Genesis rendszere a Consumer Reports szerint hajlamos volt arra, hogy a jármű a vonalak között ide-oda kanyarogjon. Különösen a Kia rendszere nem volt képes a kanyarokban a sávban maradni.

A felhasználói kézikönyveket is értékelte a jelentés: eszerint azok meglehetősen homályosak és nem nyújtanak túl sok segítséget,

"inkább tűnnek a gyártó felelősségének csökkentésére használt eszközöknek, mintsem hogy segítsék a járművezetőket e csúcstechnológiás rendszerek teljes megértésében és használatában".

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×