Infostart.hu
eur:
386.63
usd:
330.07
bux:
110405.74
2025. december 22. hétfő Zénó
Nyitókép: Pixabay

Az új és az önvezető autókra vonatkozó uniós szabályok léptek életbe

Szerdától hatályos az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát az új autókban, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek Európai Unión belüli jóváhagyásának jogi keretét - közölte az Európai Bizottság szerdán. Két lépcsőben jön a bevezetés - részben mostantól, részben 2024-től.

A brüsszeli közlemény kiemelte: az új, fejlett, kötelező biztonsági elemek használata hozzájárulhat a járművek biztonságának növeléséhez, és csökkenteni fogja a balesetek számát.

A járművezetőt segítő új biztonsági elemek között szerepel, hogy valamennyi közúti jármű esetében intelligens sebességszabályozót, tolatóradart és eseményadat-rögzítőt kell beszerelni. Olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek figyelmeztetnek a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására. A személygépkocsikat és a kisteherautókat sávtartó és automatizált fékezési rendszerekkel kell ellátni.

Az autóbuszok és a tehergépkocsik esetében a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiákat is kell alkalmazni, beépített programnak kell ellenőriznie az abroncsnyomást, valamint olyan rendszerek beépítése szükséges, amelyek figyelmeztetnek a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal ütközés megelőzésére.

A szabályok az új járműtípusokra szerdától, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre vonatkoznak.

A rendelet arról is gondoskodik, hogy a szabályok lehetővé tegyék az autonóm és önvezető járművek biztonságos bevezetését az Európai Unióban. Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján az Európai Bizottság idén nyárra tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását - jelezték. A közlemény szerint a rendelet kitér majd az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre, valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra.

Az uniós testület kiemelte: ezek lesznek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. Bevezetésükkel mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia fejlettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák majd a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket - tették hozzá.

Címlapról ajánljuk
Leszúrni a tűzijátékpálcát? Soha! – Életmentő tanácsok durrogtatás előtt

Leszúrni a tűzijátékpálcát? Soha! – Életmentő tanácsok durrogtatás előtt

A szilveszteri tűzijátékozásnak számos veszélye lehet, ezért fontos, hogy mindenki alaposan olvassa el a használati utasításokat és csak engedéllyel rendelkező árusoktól vásároljon ilyen eszközöket – hangsúlyozta Luterán György, a Pirotechnikusok Érdekvédelmi Szövetségének elnökségi tagja. A szabályok szigorúak, területileg is.

Minden bizonytalan Vlagyimir Putyin körül, csak találgatnak a hírszerzők

Belső hírszerzési források és kormányzati tisztségviselők között nincs egyetértés Oroszország távlati katonai céljait illetően. Míg egyes jelentések szerint Vlagyimir Putyin továbbra is igényt tart egész Ukrajnára, addig a hírszerzési igazgató szerint Moszkva elkerülné a közvetlen konfliktust Európával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×