eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Loaded European truck on motorway in beautiful sunset light. On the road transportation and cargo.
Nyitókép: Jag_cz/Getty Images

Önvezető teherautók: egy európai ország már élelmiszert szállít velük

Nem a Scania az egyetlen gyártó, amely önvezető teherautókkal foglalkozik, de Európában a svéd cég az első, amely a kereskedelmi forgalomban is elkezdte tesztelni azokat. A sofőrhiány enyhülését is várják a technológiától.

Jelenleg egy 300 kilométeres útszakaszon tesztelik a járműveket: a volán mögött ott ül ugyan a sofőr, de nem érinti meg a kormányt. Csak arra figyel, hogy probléma esetén átvegye az irányítást.

"Az árukat A pontból B pontba teljesen automatizált módon szállítjuk el" - mondta Peter Hafmar, a Scania automatizált megoldásokért felelős vezetője.

A Euronews cikke szerint a teherautók jelenleg Södertälje és Jönköping között közlekednek és gyorséttermeknek szállítanak élelmiszert.

A járművek nem különböznek sokban azoktól a teherautóktól, amelyeket sofőr irányít,

leszámítva tetejüket, mely szenzorokkal és kamerákkal van telerakva annak érdekében, hogy a teherautó magát irányíthassa.

A műszerfalon is apró készülékek és képernyők találhatók, és vezetékek tucatjai futnak az anyósülés mögött elhelyezett számítógéphez. A teherautó a különböző érzékelők gyűjtötte adatokat egy GPS-rendszerrel kombinálja, a különböző technológiák egymást támogatják.

"Ha az útburkolati jelek egy időre eltűnnek, akkor a rendszer a GPS-t használja, és tökéletesen a sávjában marad. Jobban vezet, mintha sofőr ülne a volán mögött" - magyarázza Göran Fjallid mérnök, hozzátéve, hosszas fejlesztések végén jutottak el eddig a pontig.

Olyan dolgokat kellett finomítaniuk, mint például azt, hogyan kezeli a teherautó az autópályára való felhajtást, és

mit tegyen, ha egy másik autó elé vág.

Fjallid jelenleg a teherautó anyósülésén figyeli, hogyan halad a jármű, és minden váratlan manőver időpontját feljegyzi - ezeket később összevetik a számítógép tárolta adatokkal, hogy elemezhessék.

Hafmar szerint nagy szükség van ezekre a járművekre, melyek segítségével orvosolható a teherautósofőrök körében kialakult munkaerőhiány, bár valószínűleg leginkább csak hosszabb távú utakon alkalmazzák majd a technológiát.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×