eur:
392.6
usd:
362.16
bux:
72132.83
2024. július 6. szombat Csaba
A máltai zászló alatt hajózó, ukrán kukoricával megrakott Rojen teherhajó áthalad a Boszporusz-szoroson, miután egy hatósági csoport ellenőrizte a rakományát Isztambulban 2022. augusztus 7-én. Ukrajna orosz megszállásának február 24-i megkezdése óta augusztus 1-jén futott ki az első gabonaszállító hajó ukrán kikötőből. Odesszából. Ezek a szállítmányok alapvető fontosságúak a gabona világpiaci árának stabilizálásában és az afrikai és közel-keleti éhezés mérséklésében.
Nyitókép: MTI/EPA/Erdem Sahin

Vlagyimir Putyin bejelentése a gabonapiacnak sem használt – hazánk is megsínyli

Nőnek az árak, egyre valószínűtlenebb, hogy november után is nyitva marad a fekete-tengeri korridor.

Nem hagyta érintetlenül a gabonapiacot, hogy Vlagyimir Putyin szerdán elrendelte a részleges mozgósítást – írja a Hvg.hu jelezve azt is, hogy a mobilizálás a szállítmányozási díjakat is feljebb verheti, bár iparági források arról számoltak be, az ágazat egyelőre magát a hírt emésztgetik. A szemestermények ára egyébként már kedden felszökött, akkor még csak arra a hírre, hogy az oroszok által megszállt ukrán területeken népszavazást tartanak az Oroszországhoz való csatlakozásról.

Az ukrán exportra viszont inkább serkentőleg hatott a mobilizáció: az AgriCensus-nak nyilatkozó egyik helyi kereskedő azt mondta, a fejlemények hatására felpörgetik a szállításaikat. A háborús felek fekete-tengeri gabonahajó-korridorra szóló megállapodása november 20-ig él, és már az utóbbi hetekben kétségek merültek fel, hogy Oroszország hajlandó lesz-e meghosszabbítani. Most még inkább úgy tűnik, hogy nem. Ennek ellenére egyes ukrán források azt mondják, a szemestermény-export folytatódni fog, akkor is, ha az oroszok nem garantálják a biztonságát.

Igaz, arról nem beszéltek, hogy a folytatást a Fekete-tengeren képzelik-e el, de valószínűleg nem – a korridor bezárulta után feltehetőleg a korábban is használt, folyami és közúti-vasúti szállítással megoldott, Románián át vezető útvonal lesz a megoldás, ami azonban jóval alacsonyabb kapacitású és logisztikailag is bonyolultabb művelet – jegyzi meg a magyar híroldal.

Ez Magyarország számára is rossz hír, hiszen az idei, nagyon gyér kukoricatermésünk miatt ebből az áruból most mi is importra szorulunk, és a beszállítónk pont Ukrajna lenne. Az ukránoknak pedig azért fájhat még az eddiginél is jobban a feje, mert az előrejelzések szerint idén sokkal több termést takaríthatnak be gabonából és olajos magvakból, mint amire korábban számítani mertek, és összesen 45 millió tonna áru jutna exportra – ha a háborús helyzet hagyná.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor Moszkvában: „azt akarta megtudni, merre van a békéhez vezető legrövidebb út”

Európának a béke a legfontosabb. A magyar EU-elnökség a következő félévet – az akkor végzendő munkát – békemissziónak tekinti - hangsúlyozta Orbán Viktor kormányfő a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel közös sajtótájékoztatóján pénteken Moszkvában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Hatalmas összegek vándorolnak Ukrajnába, de nem a háború miatt nincs elég forrás

Hatalmas összegek vándorolnak Ukrajnába, de nem a háború miatt nincs elég forrás

Ukrajna újjáépítésének és stabilizációjának sikere szorosan összefonódik a nemzetközi támogatás és a helyi reformok hatékonyságával. Az országnak stratégiai lépéseket kell tennie a gazdasági diverzifikáció, a humán tőke fejlesztése és az infrastrukturális modernizáció terén, hogy hosszú távú fenntartható fejlődést érjen el – vélik el a Centre for European Policy Studies kutatói, akiknek friss jelentése szerint a további nemzetközi, főként piaci befektetések legkomolyabb visszatartó ereje nem a háború, hanem a szükséges politikai reformok végrehajtása.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×