Infostart.hu
eur:
388.58
usd:
330.66
bux:
110619.36
2025. december 22. hétfő Zénó
Palkovics László technológiai és ipari miniszter előadást tart a Huawei Technologies Hungary konferenciáján a Néprajzi Múzeumban 2022. június 14-én.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Fordulat jöhet itthon a szélenergia ügyében

Magyarország az energiaátalakítási tervnek megfelelően fokozatosan átáll a megújuló, illetve alternatív energiaforrásokra. Egyebek közt erről is beszélt törökországi tárgyalásai végén Palkovics László, technológiai és ipari miniszter.

Ennek keretében 2023 végére a napenergiatermelés kapacitását 3 gigawattról 8 gigawattra növelnék, amit aztán, a szükséges berendezések magyarországi gyártása esetén, 20-24 gigawattra lehet felfuttatni. A miniszter az Anadolu, török hírügynökségnek nyilatkozott, amelyről a vg.hu közöl részletes beszámolót.

A portál idézi Palkovics Lászlót, aki elmondta még, hogy Magyarország más alternatív energiaforrások kiaknázását is tervezi, mint a biogáz, a biometán és a biomassza. Közölte: a geotermikus és a szélenergiába való befektetésekkel együtt a következő 10 évben, összesen 16 milliárd euró értékben jöhet létre befektetés.

A vg.hu ezzel kapcsolatban arra emlékeztet, hogy egy 2016-os kormányrendelet értelmében nem lehetséges szélfarmot telepíteni a lakott területtől számított 12 kilométeres védőtávolságon belül. Ez a kikötés a gyakorlatban azt jelenti, hogy lényegében nincs olyan pont Magyarországon, ahol lehetséges szélerőművet felállítani.

Palkovics László azt is elárulta, hogy Magyarország, Törökország, Szerbia és Bulgária között egyezség született: a felek célja nagyobb részt szerezni a Kína és Európa közötti vasúti áruforgalomból. Az orosz-ukrán háború következtében az ukrajnai tranzit beláthatatlan ideig ellehetetlenült, ezért a Kína-Európa vasúti kereskedelem útvonala a jövőben Törökországon keresztül haladhat. Ehhez a Boszporusz tengerszoros alatt épülhet ki vasútvonal, ami Bulgárián és Szerbián keresztül Magyarországig, "Európa szívéig" vezethet. Az elképzelés egybevág az unió azon törekvésével, hogy a Kína és Európa közötti áruforgalomban a jelenlegi 20 százalékról 50 százalékra növeljék a vasúti szállítás arányát.

A technológiai és ipari miniszter egyébként Törökországban főleg a hadiipari együttműködés fokozásáról tárgyalt. A vg.hu szerint elsősorban nem hadfelszerelések és fegyverek vásárlása a cél, hanem sokkal inkább azok közös fejlesztése és gyártása. Palkovics László arra hívta fel a figyelmet, hogy a török vállalatok számára kitűnő együttműködési lehetőséget jelent a zalaegerszegi Zala Zone járműipari tesztközpont.

"A közös kutatás-fejlesztési projektek, a közös gyártás, valamint a közös tudományos kutatások mind Magyarország, mind Törökország számára kölcsönös előnyökkel járhatnak" - jegyezte meg a miniszter.

Magyarországon hamarosan megkezdődik a török Nurol Makina vállalat kétfajta páncélozott autójának is a gyártása. A nagyobb járművet, Gidrán néven már rendszerbe is állította a Magyar Honvédség. Emellett a katonák érdeklődnek a török Bayraktar cég felfegyverezhető drónjai iránt is. Ezekről Palkovics László azt mondta: "a riválisokhoz képest megfizethetőbbek és hatékonyabb technológiával rendelkeznek".

Közölte, hogy a kormány nem csak vásárlásban gondolkodik, hanem a magyarországi gyártás kérdését is kiemelten kezeli. Azonban azt is hozzátette, hogy beszerzésről a honvédelmi tárca illetékessége dönteni.

Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 22. 14:30
×
×
×
×