eur:
401.83
usd:
371.3
bux:
90498.95
2025. március 31. hétfő Árpád
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Gombamód szaporodhatnak az elektromos töltőállomások

Jelenleg csaknem kétezer nyilvános berendezés működik az országban.

Az unió területén 2035 után nem lehet majd belső égésű motoros autókat forgalomba helyezni a tervek szerint. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy csapásra eltűnnek a benzines és dízelautók az utakról, csupán az új autók esetében vezethetik be ezt a szabályozást, aminek részletei még nem tisztázottak. Az azonban kétségtelen, hogy az elektromos autók rohamos térnyerése a magyar utakon is megfigyelhető – tavaly év eleje óta a mintegy 28 ezerről idén június végére 53 ezer fölé nőtt a zöld rendszámosok száma –, és emiatt szükséges a töltőhálózat fejlesztése is – írja a VG.

Magyarországon csaknem kétezer nyilvános, elektromos autókat töltő berendezés működik az elérhető legfrissebb, 2021 végi adatok szerint, a töltési pontok száma pedig ennek nagyságrendileg a duplája.

A gazdasági lap érdeklődésére a Technológiai és Ipari Minisztérium közölte: ezek mintegy felét az ELMŰ Hálózati Kft. tartja fent, a másik részen további öt vállalat, az MVM Émász, az MVM Démász, az E.ON Észak-dunántúli, az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt. és az Opus Titász Zrt. osztozik, hozzávetőleg egyenlő arányban.

Mint olvasható, a fejlődés ezen a területen is folyamatos, a kormány szándéka szerint

az ultragyors töltők száma például a következő években várhatóan a jelenleginek a hét-nyolcszorosára nő majd.

Az Európai hálózatfinanszírozási eszköz elnevezésű uniós felhíváson Magyarország 17 projekthez kért támogatást, összesen 110 milliárd forintot, ebből öt terv lett nyertes. Az egyik sikeres projekt célja, hogy az elérhető 30 ultragyors, legalább 150 kilowatt teljesítményű töltő mellett mintegy 70 helyszínen épüljön ki további 220 korszerű töltőpont.

A kormány több alkalommal hangsúlyozta már, hogy fontos célja a teljes klímasemlegesség elérése 2050-ig, és e törekvés valóra váltásában fontos szerepet játszik a teljes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért felelős közlekedés zöldítése – igaz, a közúti lakossági közlekedés ennek csak töredéke, jegyzi meg a VG. Ezzel indokolja azt is, hogy az elektromos hajtású járművek vásárlását az elmúlt években összesen mintegy 20 milliárd forinttal támogatta.

A tárca kiemelte, az elektromos meghajtású járművek hazai elterjedésének biztosításához, a fenntarthatósági és dekarbonizációs célkitűzések megvalósításához kiemelt jelentőségű a megfelelő töltő-infrastruktúra kialakítása, ennek érdekében a kormány jogi eszközökkel is ösztönzi a bővítést. Az európai uniós szabályozást is megelőzve tette kötelezővé töltők telepítését a boltok, parkolóházak, irodák és új építésű társasházak számára is.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Az unió komoly változásokat akar, de kiváltható-e az amerikai védelem Európában?

Az unió komoly változásokat akar, de kiváltható-e az amerikai védelem Európában?

Európa a mozgósítható haderő és bizonyos katonai eszközök tekintetében jelentős mértékben függ az Egyesült Államoktól, a teljes leválás rövid távon nem lehet reális cél – mondta az InfoRádióban Olekszij Anton, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány junior kutatója. A biztonságpolitikai szakértő hozzátette: a legnagyobb amerikai függés a kiegészítő eszközöknél figyelhető meg, a logisztikában óriási a lemaradása Európának.

Kiszámolták, mennyibe kerül Ukrajna EU-csatlakozása: fejenként kétmillió forint

A Magyar Külügyi Intézet és a Mathias Corvinus Collegium közös konferenciáján elhangzott, hogy az ukrán uniós csatlakozás teljes költsége öt év alatt majdnem két és fél ezer milliárd euróba kerülne, ami az Európai Unió 2025-ös költségvetésének több mint 12,5-szerese. A részletekről Siklósi Péter, a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója számolt be az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
A magyar tőzsde sem úszta meg az esést

A magyar tőzsde sem úszta meg az esést

Nagyobb eséssel indult a hét az ázsiai tőzsdéken, ezt követően pedig Európában is lefelé vették  az irányt a részvényindexek, miután a piaci szereplőket általánosságban az amerikai recessziós félelmek, illetve a szerdán élesedő vámok aggasztják. Egy ilyen bizonytalan környezetben megfelelő menekülőeszköz az arany: a nemesfém jegyzése ennek megfelelően hétfő reggel újabb történelmi csúcsot ért el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 31. 09:50
×
×
×
×